Tržní orientace a obchodní výkonnost středních a velkých podniků v potravinářském a nápojovém průmyslu

DSpace Repository

Language: English čeština 

Tržní orientace a obchodní výkonnost středních a velkých podniků v potravinářském a nápojovém průmyslu

Show full item record

No preview available
Title: Tržní orientace a obchodní výkonnost středních a velkých podniků v potravinářském a nápojovém průmyslu
Author: Samarakoon Mudiyansela, Ajantha
URI: http://hdl.handle.net/10563/22547
Date: 2010-01-18
Publisher: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Page count: 220 application/pdf
Availability: Práce není přístupná


Abstrakt:

Vědci zjistili, že je tržní orientace (TO) jedním z hlavních faktorů, které určují výkonnost středních a velkých organizací. To bylo z velké části ověřeno ve vyspělých zemích a nasvědčují tomu i fakta z rozvojových zemí, jež jsou omezena zejména na potravinářský a nápojový průmysl (PNP) a středně velké podniky. Výzkumní pracovníci ve vyspělých ani v rozvojových zemích se dostatečně nezaměřili na příčiny TO. Kromě toho poukázali na různé nedostatky ve stávající míře TO. Tato disertační práce má tudíž čtyři hlavní cíle. Prvním cílem je zkoumat míru TO. Druhý cíl je zaměřen na identifikaci příčin rozšířené tržní orientace (RTO). Třetí cíl se zabývá prověřením vztahu mezi RTO a výkonností středních a velkých organizací v rámci PNP na Srí Lance. Čtvrtý cíl je orientován na faktory, které zprostředkovávají vztah mezi RTO a finanční výkonností středních a velkých organizací v rámci PNP na Srí Lance. Výzkum v této disertační práci byl rovněž zaměřen na novou příčinu RTO a ve svém zkoumání byl omezen na středně velké a velké firmy s minimálním počtem 50 zaměstnanců. Jako hlavní statistické nástroje pro analýzu dat byly použity regresní analýza, korelační matice, t-test a Sobelův test. Výsledky výzkumu ukázaly pozitivní vztahy mezi RTO a finanční i nefinanční výkonností. RTO byla výrazně ovlivněna šesti organizačními faktory a intenzitou konkurence. Podrobná analýza sdílela s mírou RTO společné rozdíly ve výsledcích. Věrnost zákazníků měla pozitivní částečně zprostředkující vliv na vztah mezi RTO a finanční výkonností. Výsledky výzkumu této disertační práce pomohou zvýšit relevantní znalost TO, příčin TO a vztahu mezi TO a výkonností organizace. Přinesou nové poznatky do stávající literatury, jelikož se může jednat o první podobný výzkum, který byl proveden v potravinářském a nápojovém průmyslu na Srí Lance. Skutečností zůstává, že výsledky výzkumu významně přispějí k praktickému poznání a zasadí se o zlepšení úrovně TO.

Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View
samarakoon mudiyansela_2012_dp.pdfBlocked 3.032Mb PDF View/Open
samarakoon mudiyansela_2012_vp.pdf 1.362Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account