Současné trendy výběru zaměstnanců

DSpace Repository

Language: English čeština 

Současné trendy výběru zaměstnanců

Show full item record

No preview available
Title: Současné trendy výběru zaměstnanců
Author: Ondila, Martin
Advisor: Sidor, Daniel
Abstract: Lidské zdroje a vzdělávaní jsou stanovené jako jedna ze čtyř hlavních priorit v souvislosti s naplněním cílů Lisabonské strategie pro Slovensko do roku 2010. Rozhodujícím z hlediska personálního poradenství se jeví hledání a podpora účinných strategických nástrojů, které zabezpečí proměnu lidských zdrojů na lidský kapitál. Když za všechními velikými věcmi stojí v prvním řade lidé, důvody zamyšlení se nad obsazením určitého pracovního místa resp. pozice mohou představovat celé rozsáhle spektrum vzájemně souvisejících impulsů. Plánování lidských zdrojů představuje proces předvídání, stanovování cílů a realizace opatření v oblasti pohybu lidí do podniku, z podniku a uvnitř podniku, v oblasti spájení zaměstnanců s pracovními úkoly v pravý čas a na správním miste, v oblasti formování a využívání pracovních schopností lidí, v oblasti formování pracovních týmu a v oblasti jejich personálního a sociálního rozvoje. Vyhledávání a získávání zaměstnanců představuje další krok navazující pro plánování lidských zdrojů a popis pracovního místa, přičemž předchází jejich výběru a nejvíc s ním souvisí. Uváděný krok je možné nazvat i jako nábor, který je definovaný jako proces vymezení a upoutání zájmu skupiny uchazečů, ze kterých postupně budou vybrati ti, kterým je zaměstnání nabídnuté. Úkolem výběru zaměstnanců je rozpoznat, který z vybraných uchazečů/kandidátů, shromaždenych během procesu jejich vyhledávání a získávání, bude pravděpodobně nejvíc vyhovovat nejen požadavkům obsazovaného pracovního místa ve smysle odbornosti, ale i osobnostní charakteristiky. Výběr zaměstnanců je proces, který není jednoduchý. Může však být zjednodušení v případe, jestli jsou jeho kroky správní a efektivně aplikování. Neexistuje pravidlo ani metoda, která by mohla být označená za správnou, nebo nejvhodnější, nikdy totiž není možné s úplnou jistotou předpovídat úspěšnost vybraného kandidáta na obsazení pracovního místa. Napříč tomu je možní na základě získáních a dostupných informací o vytipováních kandidátů přibližně určit jejich potenciál a předpoklady pro úspěšné zvládnutí nároků a kritérií obsazovaného pracovního místa. Při výběre zaměstnanců se jedná o vzájemní obchod, kdy jedna i druhá strana nakupuje a současně i nabízí. Organizace „nakupuje'' znalosti, schopnosti, potenciál kandidáta, kandidát „nakupuje'' ohodnocení, příležitosti, seberealizace a sebeuspokojení. Organizace na druhé straně nabízí to, co má kandidát zájem „koupit'' a kandidát nabízí to, o co má zájem organizace. Na prvním místě si však musí každá organizace uvědomit hodnotu a význam lidských zdrojů. Jejich následní vyhledávání a výběr je už záležitostí použití konkrétních metod a vhodných postupů.
URI: http://hdl.handle.net/10563/36382
Date: 2005-03-07
Availability: Bez omezení
Department: Ústav managementu
Discipline: Management a marketing
Grade for thesis and defense: E 1668


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account