Rodič jako aktér domácí přípravy na vyučování

DSpace Repository

Language: English čeština 

Rodič jako aktér domácí přípravy na vyučování

Show simple item record

dc.contributor.author Petrů Puhrová, Barbora
dc.date.accessioned 2019-06-17T10:37:25Z
dc.date.available 2019-06-17T10:37:25Z
dc.date.issued 2015-09-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.isbn 978-80-7454-836-9
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/43792
dc.description.abstract Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou domácí přípravy žáka na prvním stupni základní školy. Předmětným zájmem se stává rodič dítěte. Teoretická východiska uvádějí do souvislostí vztah školy a současné rodiny v kontextu zapojení rodiče do domácí přípravy žáka na vyučování. V průniku vědních disciplín jsou vymezeny klíčové pojmy aktér a aktérství. Výzkumným cílem bylo odhalit a vysvětlit, jak se projevuje rodič, zejména matka, jako aktér domácí přípravy dítěte na vyučování a současně jaké atributy aktérství se v domácí přípravě vymezují. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno v průběhu dvou let ve třech etapách, nejprve prostřednictvím 17 polostrukturovaných inter-view s převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči žáků primární školy, poté pozorováními ve 3 rodinách a následně polostrukturovanými interview se záměrně vybranými 3 matkami žáků na prvním stupni základní školy. Data byla analyzována v kontextu paradigmatického modelu zakotvené teorie s využitím axiálního kódování. Výzkumná zjištění odkrývají inter-ní hlediska zkoumaných rodičů, ve kterých se aktérství rodiče, intenzitně percipováno mat-kami aktérkami, projevuje v přístupu k domácí přípravě. Podmínky domácího managemen-tu, utvářené v oblastech času, prostoru, monitoringu motivace a kontroly emocí dítěte i ro-diče, udávají ráz i kvalitu domácí přípravy. Rodič jako aktér jedná v domácí přípravě s cí-lem dosáhnout určité změny, zvolené způsoby a strategie směřují k dosažení úspěchu dítěte ve škole a satisfakci rodiče za vynaložené úsilí a snahu projevovanou svým aktérstvím v domácí přípravě.
dc.format 38
dc.format.extent 171
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně cs
dc.rights Bez omezení cs
dc.subject aktér cs
dc.subject domácí úkol cs
dc.subject rodina cs
dc.subject zapojení rodiče do domácí přípravy žáka cs
dc.subject agent en
dc.subject family en
dc.subject homework en
dc.subject parental involvement pupil's home preparation en
dc.title Rodič jako aktér domácí přípravy na vyučování
dc.title.alternative The parent as an agent in pupil's homework preparations en
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Kasáčová, Bronislava
dc.contributor.referee Maněnová, Martina
dc.date.accepted 2019-06-06
dc.description.abstract-translated This dissertation concerns pupils' homework at elementary school level, i.e. aged 6 to 10 years old. The focus of interest is the pupil's parent. Existing theoretical findings present the relationship between the school and the modern family in the context of giving the parent an active role in the pupil's homework preparations. The terms 'agent' and 'agency' are commonly used in scientific research. The research objective was to discover and expla-in the role of a parent, mainly the mother, as an agent, as well as identify the attributes of agency in the pupil's homework preparations. The qualitative research was conducted in three stages over a two-year period, initially through seventeen semi-structured interviews with predominantly university-educated parents of elementary school pupils, followed by observation of homework preparations in three families, and finally through semi-structured interviews with three intentionally selected mothers of elementary school pupils. The data were analy-sed in the context of a paradigm model of grounded theory using axial coding. The re-search uncovers the internal perspectives of the parents in the study and in these perspecti-ves, the agency of the parent, which the mother-agent perceives intensely, manifests itself in their approach to homework preparation. The conditions of household management inc-luding the variables of time, space, motivational monitoring and control of the child's and parent's emotions, determine the style and quality of homework preparation. The parent, in homework preparation, seeks as an agent to achieve certain changes. The chosen style and strategies are directed towards the child being successful in school and the parent's satis-faction, which derives from the energy expended and the effort displayed through their agency in the child's homework preparation.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky cs
dc.thesis.degree-discipline Pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Pedagogy en
dc.identifier.stag 53527
dc.date.submitted 2019-04-15
local.subject domácí příprava žáků a studentů cs
local.subject rodiče a děti cs
local.subject pupils' and students' homework en
local.subject parents and children en


Files in this item

Files Size Format View Description
petrů puhrová_2019_teze.pdf 2.310Mb PDF View/Open
petrů puhrová_2019_dp.pdf 1.972Mb PDF View/Open None
petrů puhrová_2019_op.pdf 1.261Mb PDF View/Open None
petrů puhrová_2019_vp.pdf 136.4Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account