Tvůrčí aspekty tzv. mluvících hlav v dokumentárním filmu

DSpace Repository

Language: English čeština 

Tvůrčí aspekty tzv. mluvících hlav v dokumentárním filmu

Show simple item record

dc.contributor.advisor Nemeškal, Libor
dc.contributor.author Polenský, Tomáš
dc.date.accessioned 2019-12-19T14:35:13Z
dc.date.available 2019-12-19T14:35:13Z
dc.date.issued 2016-09-09
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.isbn 978-80-7454-882-6
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/45883
dc.description.abstract Ve své disertační práci s názvem Tvůrčí aspekty tzv. mluvících hlav v dokumentárním filmu si kladu za cíl definovat ?mluvící hlavu? jako výrazový prostředek dokumentárního filmu, obhájit jeho využití jako kreativního nástroje režiséra audiovizuálního díla a na základě teoretické reflexe i praktických zkušeností ukázat tvůrčí možnosti práce s mluvící hlavou. V teoretické části definuji mluvící hlavu. Dále představuji ojedinělou teoretickou práci Víta Janečka s názvem Dramatika mluvící hlavy. V poslední části se věnuji úhlům pohledu na mluvící hlavu, které tvoří základní tematické okruhy pro další teoretickou reflexi. Výzkumnou část jsem založil na polostrukturovaných rozhovorech se současnými významnými českými dokumentaristy, Bárou Kopeckou, Petrem Jančárkem, Tomášem Doruškou , Ivem Bystřičanem, Apolenou Rychlíkovou, Martinem Kohoutem, Vítem Klusákem, Lukášem Kokešem, Helenou Třeštíkovou, Janem Gogolou a Miroslavem Jankem. Jejich editované výpovědi vytvářejí komplexní přehled tvůrčích aspektů mluvící hlavy. Rozhovory zachycují klíčové tvůrčí aspekty od výběru respondenta, přípravu a vedení rozhovoru přes snímání a následnou postprodukci. Tvůrčím výstupem mé disertační práce je dokumentární film Neumlčené hlasy Beslanu (2018, R: Tomáš Polenský), při jehož realizaci jsem zkoumal praktické možnosti užití mluvících hlav jako kreativního nástroje režiséra. Kostru filmu tvoří výpovědi obětí teroristického útoku z roku 2004.
dc.format.extent 112
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně cs
dc.rights Bez omezení cs
dc.subject mluvící hlava cs
dc.subject dokumentární film cs
dc.subject filmová režie cs
dc.subject rozhovor cs
dc.subject talking head en
dc.subject documentary filmmaking en
dc.subject film directing en
dc.subject interview en
dc.title Tvůrčí aspekty tzv. mluvících hlav v dokumentárním filmu cs
dc.title.alternative Creative aspects of so called talking heads en
dc.type disertační práce cs
dc.date.accepted 2019-12-05
dc.description.abstract-translated In my dissertation called Creative Aspects of So-called Talking Heads in Documentary Film I want to define the so-called talking head as an expressive tool of documentary cinema. I would like to defend the talking head as a creative instrument of the director of audiovisual work and show creative aspects of working with the talking heads based on theoretical reflexion and practical experience. In the theoretical part I define the talking head. Furthermore, I present a unique theoretical work of Vít Janeček called Dramatics of Talking Head. In the last part I deal with the aspects of talking head, which form the basic thematic areas for further theoretical relfexion. The research part consists of semi-structured interviews with contemporary prominent Czech documentary filmmakers such as: Bára Kopecká, Petr Jančárek, Tomáš Doruška, Ivo Bystřičan, Apolena Rychlíková, Martin Kohout, Vít Klusák, Lukáš Kokeš, Helena Třeštíková, Jan Gogola and Miroslav Janek. Their edited testimonies create a complex overview of creative aspects of talking heads. It covers key aspects from respondent selection, preparation and conducting interviews through cinematography and post-production. The creative output of my dissertation is the film Unsilenced Voices of Beslan (2018, D: Tomáš Polenský). During the work on this film I examined practical aspects of using the talking heads as a creative tool of a director. Crucial part of this movie consists of testimonies from the victims of the 2004 terrorist attack.
dc.description.department Ateliér Audiovize cs
dc.thesis.degree-discipline Multimédia a design cs
dc.thesis.degree-discipline Multimedia and Design en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Výtvarná umění cs
dc.thesis.degree-program Visual Arts en
dc.identifier.stag 53758
dc.date.submitted 2019-10-02


Files in this item

Files Size Format View Description
polenský_2019_teze.pdf 1.973Mb PDF View/Open
polenský_2019_dp.pdf 13.35Mb PDF View/Open None
polenský_2019_vp.pdf 619.0Kb PDF View/Open None
polenský_2019_op.zip 182.3Kb application/zip View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account