Připravenost mladistvých mužů na odchod z výchovného ústavu do samostatného života

DSpace Repository

Language: English čeština 

Připravenost mladistvých mužů na odchod z výchovného ústavu do samostatného života

Show simple item record

dc.contributor.author Pavezková, Hana
dc.date.accessioned 2021-07-26T07:39:15Z
dc.date.available 2021-07-26T07:39:15Z
dc.date.issued 2018-10-31
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/47399
dc.description.abstract Rigorózní práce pojednává o procesu přípravy a o subjektivním hodnocení stavu připravenosti mladistvých mužů žijících v jednom konkrétním výchovném ústavu na život v přirozeném sociálním prostředí po ukončení ústavní výchovy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část práce je věnována problematice institucionální výchovy, kde seznamuje s krátkým exkurzem mezirezortního rozdělení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v České republice. Dále vymezuje adolescenci, děti s problémy v chování a s poruchou chování, přibližuje personální zabezpečení školského zařízení. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována problematice odchodu mladistvých mužů z výchovného ústavu a s tím spojenými důsledky. Praktická část práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného za využití přístupu případové studie organizace. Hlavním cílem výzkumu bylo porozumět a popsat, jak pedagogičtí pracovníci výchovného ústavu a mladiství muži žijící v jednom konkrétním výchovném ústavu interpretují přípravu a připravenost na život v přirozeném sociálním prostředí po ukončení ústavní výchovy. V rámci případové studie organizace byly využity techniky sběru dat (1) polostrukturovaný rozhovor s mladistvými muži žijícími v jednom konkrétním výchovném ústavu, (2) polostrukturovaný rozhovor s pedagogickými pracovníky výchovného ústavu, (3) studium (vnitřních) dokumentů, na jejichž základě byly sestaveny osobní kazuistiky a (4) zúčastněného pozorování. Empirická část práce přináší poznatky a zkušenosti z reálného institucionálního prostředí výchovného ústavu a v závěru nabízí doporučení pro další výzkumná šetření i praktické implikace. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že multidisciplinární tým daného zařízení se snaží mladistvé muže na odchod z výchovného ústavu co nejlépe připravovat, přičemž svoji pozornost zaměřuje především do čtyř identifikovaných oblastí. Z dat dále vyplynulo, že kvalita přípravy je zásadně ovlivněna mírou angažovanosti "odcházejícího" mladistvého muže směřující k naplnění jeho osobních potřeb a požadavků.
dc.format 258 s. (618 196 znaků).
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject adolescence cs
dc.subject výchovný ústav cs
dc.subject ústavní výchova cs
dc.subject ochranná výchova cs
dc.subject děti s problémy v chování cs
dc.subject adolescence en
dc.subject educational institution for juvenile offenders en
dc.subject institutional care en
dc.subject protective care en
dc.subject children with behavioral disorders en
dc.title Připravenost mladistvých mužů na odchod z výchovného ústavu do samostatného života
dc.title.alternative The Preparedness of Juvenile Men to Leave the Educational Institute for Independent Living
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Kocourková, Vladimíra
dc.contributor.referee Krausová, Jana
dc.date.accepted 2020-08-17
dc.description.abstract-translated The Rigorosum thesis looks at how young men who live in a particular educational institution for juvenile offenders are prepared for re-entering society after leaving the institution, and presents a subjective assessment of the state of their readiness. The thesis consists of two main parts. The theoretical part deals with the area of institutional care and provides a brief outline of how educational institutions for institutional and protective care are structured under different state departments (ministries). Moreover, the theoretical section defines adolescence, children with behavioral disorders and outlines how schools are staffed in that respect. The last chapter of the theoretical part deals with the issue of young men leaving the educational institutions and the consequences resulting therefrom. The practical part presents the results of qualitative research via a case study carried out by the institution. The main goal of the research was to understand and describe how the educators and young men living in a particular institution interpret their preparation and readiness for reentering society after leaving the institution. The following data collection techniques were used in the case study: (1) semi-structured interview with young men living in a particular institution; (2) semi-structured interview with the institution's educators; (3) review of (internal) documentation where under personal case reports were drafted; and (4) involved observation. The empirical part describes the findings and experience from the real institu-tional environment and, in the end, offers recommendations for further research as well as practical implications. The research results show that the institution's multidisciplinary teams are trying the best they can to prepare the young men for leaving the institution, ma-inly by focusing on four identified areas. The data also show that the quality of the preparation is fundamentally influenced by the level of engagement of the about-to-leave young man, with a focus on meeting his personal needs and requests.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name PhDr.
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in Pedagogy en
dc.identifier.stag 50933
dc.date.submitted 2019-10-07


Files in this item

Files Size Format View Description
pavezková_2020_dp.pdf 5.816Mb PDF View/Open None
pavezková_2020_op.docx 18.40Kb Unknown View/Open None
pavezková_2020_op.docx 0bytes Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account