Reflexe učitelů o tématu smrti a umírání v mateřské škole

DSpace Repository

Language: English čeština 

Reflexe učitelů o tématu smrti a umírání v mateřské škole

Show simple item record

dc.contributor.advisor Plisková, Barbora
dc.contributor.author Vavrušová, Martina
dc.date.accessioned 2024-07-23T13:15:40Z
dc.date.available 2024-07-23T13:15:40Z
dc.date.issued 2024-01-22
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/54742
dc.description.abstract Diplomová práce se zabývá reflexí učitelů mateřské školy na téma smrti a umírání v kontextu jejich pedagogické praxe. Cílem práce je porozumět postojům, zkušenostem a praktikám učitelů v této oblasti a identifikovat největší výzvy, kterým čelí při práci s tímto těžkým tématem. Práce je strukturována na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se smrti a umírání jako tématu v mateřské škole. Zahrnuje náhled na fenomén smrti, historické perspektivy vnímání smrti a umírání a také pohledy na jejich interpretaci v současné postmoderní společnosti. Dále se věnuje dětskému konceptu smrti, roli školy v podpoře truchlících dětí, strategiím pro otevírání tématu v prostředí mateřské školy a pozici učitele v tomto procesu. Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol. Získaná data jsou analyzována a interpretována, aby bylo možné porozumět postojům učitelů k tématu smrti a umírání a způsobům, jak toto téma implementují do své pedagogické praxe. Na základě výsledků výzkumu jsou vyvozena doporučení pro praxi, která mohou pomoci lépe zvládat a integrovat toto citlivé téma do výuky a prostředí mateřské školy. Tato práce přispívá k lepšímu porozumění problematice smrti a umírání v kontextu mateřské školy, a může tak poskytnout základ pro další výzkum v této oblasti.
dc.format 95
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject mateřská škola cs
dc.subject dětský koncept smrti cs
dc.subject tabuizace smrti cs
dc.subject truchlení cs
dc.subject death education cs
dc.subject kindergarten en
dc.subject children's concept of death en
dc.subject taboo of death en
dc.subject grieving en
dc.subject death education en
dc.title Reflexe učitelů o tématu smrti a umírání v mateřské škole
dc.title.alternative Preschool Teachers' Reflections on Death and Dying as a Theme
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Jirásková, Miroslava
dc.date.accepted 2024-05-20
dc.description.abstract-translated The diploma thesis deals with the reflection of kindergarten teachers on the topic of death and dying in the context of their pedagogical practice. The aim of the thesis is to understand teachers' attitudes, experience and practice. In this area and to identify the biggest challenges they face when working with this difficult topic. The work is structured into a theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the definition of terminology and theoretical starting points regarding death and dying as a topic in kindergarten. It includes an insight into the phenomenon of death, historical perspectives on the perception of death and dying, as well as views on their interpretation in the current postmodern society. It also deals with the children's concept of death, the role of the school in suppporting grieving children and strategies for opening up the topic in the kindergarten environment and the position of the teacher in this process. The practical part is implemented in the form of qualitative research through interviews with kindergarten teachers. The data obtained are analyzed and interpreted in order to understand the teachers' attitudes towards the topic of death and dying and the ways to implement this topic in my teaching practice. Based on the research results, recommendations for practice that can help better manage and integrate this sensitive topic into the teaching and environment of the kindergarten are drawn. This work contributes to a better understanding of the issue of death and dying in the context of kindergarten and can thus provide a basis for further research in this area.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Předškolní pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Preschool Pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Předškolní pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Preschool Pedagogy en
dc.identifier.stag 67759
dc.date.submitted 2024-04-18


Files in this item

Files Size Format View Description
vavrušová_2024_dp.pdf 1.359Mb PDF View/Open None
vavrušová_2024_op.docx 27.75Kb Unknown View/Open None
vavrušová_2024_vp.docx 17.47Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account