VR hra pro výuku zapojování elektrických obvodů
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Dlabaja, Štěpán
|
|
| dc.contributor.author |
Němec, Lukáš
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:50Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:50Z |
|
| dc.date.issued |
2024-10-27 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57735
|
|
| dc.description.abstract |
Tato diplomová práce se zaměřuje na návrh, vývoj a využití výukové VR aplikace pro výuku základních principů elektrických obvodů. Cílem je vytvořit interaktivní nástroj, který podpoří pochopení abstraktních elektrotechnických konceptů prostřednictvím simulace v prostředí virtuální reality. Teoretická část práce popisuje přínosy VR ve vzdělávání, principy fungování elektrických obvodů, využití gamifikace, pedagogické přístupy i ergonomické a etické aspekty. Praktická část dokumentuje analýzu požadavků, návrh a implementaci VR aplikace s využitím platformy Unity. Součástí práce je také uživatelské testování a reflexe výsledků. Výsledná aplikace demonstruje potenciál VR pro efektivní, bezpečnou a motivující výuku technických předmětů. |
|
| dc.format |
83 s. |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
virtuální realita
|
cs |
| dc.subject |
výukové hry
|
cs |
| dc.subject |
elektrické obvody
|
cs |
| dc.subject |
Unity
|
cs |
| dc.subject |
HTC Vive
|
cs |
| dc.subject |
virtual reality
|
en |
| dc.subject |
educational games
|
en |
| dc.subject |
electric circuits
|
en |
| dc.subject |
Unity
|
en |
| dc.subject |
HTC Vive
|
en |
| dc.title |
VR hra pro výuku zapojování elektrických obvodů |
|
| dc.title.alternative |
VR Game for Teaching the Assembly of Electrical Circuits |
|
| dc.type |
diplomová práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Uhlíř, Filip |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-18 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This thesis focuses on the design, development, and educational use of a virtual reality (VR) application aimed at teaching the fundamentals of electrical circuits. The goal is to create an interactive tool that supports the understanding of abstract electrotechnical concepts through simulation in a VR environment. The theoretical part of the thesis explores the benefits of VR in education, the principles of electrical circuits, gamification, pedagogical approaches, as well as ergonomic and ethical aspects. The practical part documents the requirements analysis, the design and implementation of the VR application using the Unity platform. The work also includes user testing and evaluation of the results. The final application demonstrates the potential of VR for effective, safe, and motivating teaching of technical subjects. |
|
| dc.description.department |
Ústav informatiky a umělé inteligence |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Softwarové inženýrství |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Software Engineering |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Applied Informatics |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Ing. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Informační technologie |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Information Technologies |
en |
| dc.identifier.stag |
70136
|
|
| dc.date.submitted |
2025-05-30 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account