Vyprávění v digitálním věku

DSpace Repository

Language: English čeština 

Vyprávění v digitálním věku

Show simple item record

dc.contributor.advisor Stránský, Bohuslav
dc.contributor.author Ratajczyk, Paweł
dc.date.accessioned 2018-07-04T15:00:58Z
dc.date.available 2018-07-04T15:00:58Z
dc.date.issued 2017-12-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/42090
dc.description.abstract Digitální média nabízejí nové způsoby vyprávění. Studiem unikátních vlastností digitálních médií: interaktivity, hypertextu, networkingu, virtuálnosti a simulace tato disertace zkoumá narrační inovace, které digitální média přinášejí a ilustruje je několika případovými studiemi. Interaktivita a hypertext byly použity při vyprávění ještě před digitální revolucí v experimentálních dílech hypertextových knihách, gameboocích a Kinoautomatu. Nicméně jedině v digitálních médiích interaktivní a hypertextové příběhy mohou rozkvést do podoby elektronické literatury, textovek, videoher a interaktivních filmů. Networking další velmi důležitý atribut digitálních médií, který v kombinaci s lidskou potřebou vytváření a sdílení příběhů vede k jedinečným narativním činnostem. Dokonce i sledování bezpečnostních webových kamer může vytvářet příběhy v mysli diváka. Tvůrčí potenciál networkingu se používá při psaní kolektivní poezie, fanfikce a v alternate reality games mimořádné marketingové kampaně pro propagaci filmů a hudebních alb. Dvě poslední vlastnosti virtuálnost a simulace, jsou kombinací všech atributů digitálních médií. 360° vr hry a filmy nabízejí ponoření do lákavých alternativních světů a simulační hry vytvářejí příběhy ze série algoritmů. Některé projekty využívají možnost zjišťování polohy uživatele a díky tomu mohou vytvářet více individuální zážitek, který spojuje skutečný a virtuální svět. Praktická část této disertační práce popisuje psaní a design Vyraje elektronické literatury s prvky hry ve formě multimediální mobilní aplikace. Román vypráví příběh o Yrji dívce žijící v postapokalyptickém světě, kde čas je poškozen, technologie je zakázána a lidské znalosti a příběhy jsou ztraceny; nucena opustit svoji osadu, vypraví se do podsvětí, aby objevila minulost a zvrátila osud jejích lidí. Příběh je doprovázen 360° digitálními kolážemi, lineárními ilustracemi, animacemi a originální hudbou.
dc.format 62
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject příběh cs
dc.subject narrace cs
dc.subject vypravění cs
dc.subject digitální média cs
dc.subject mobilní aplikace cs
dc.subject design cs
dc.subject story en
dc.subject narration en
dc.subject storytelling en
dc.subject digital media en
dc.subject mobile application en
dc.subject design en
dc.title Vyprávění v digitálním věku
dc.title.alternative Storytelling in the Digital Age
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Boyarski, J.Daniel
dc.date.accepted 2018-06-13
dc.description.abstract-translated Digital media offer new ways of telling stories. By studying the unique features of digital media: interactivity, hypertext, networking, virtuality and simulation this dissertation examines the narrative innovations they bring and illustrate them with several case studies. Interactivity and hypertext were used in storytelling, even before the Digital Age, in experimental, traditional media narrativeshypertext books, gamebooks and Kinoautomat. Nevertheless, it is the digital medium where they could flourish into electronic literature, interactive fiction, video games and interactive films. Networkingthe next feature of digital mediais a very powerful one; combined with the human need of creating and sharing the stories it results in unique narrative activities. Even looking at surveillance webcams may create a story in the recipient's mind. The creative potential of networked groups is used in collective poetry writing; fan fiction; and alternate reality gamesextraordinary marketing campaigns for music albums and films. The two last qualitiesvirtuality and simulationare a mix of all the digital media features. 360° vr games and films offer immersion into alluring alternate worlds. Simulation games generate stories from series of algorithms. Some projects take advantage of being able to read the user's location to create a more individual experience, as a result of this connecting the real and virtual world. The Practical Part of this dissertation describes the writing and design of Vyraj a gamified electronic novel in the form of a multimedia mobile app. It tells the story of Yrjaa girl living in a post-apocalyptic world where time is corrupted, the technology is forbidden and human's knowledge and stories are lost; forced to leave her village she goes to the underworld to discover the past and reverse the destiny of her folks. The story is accompanied by 360° digital collages, linear illustrations, animations and original music.
dc.description.department Ateliér Digitální design
dc.thesis.degree-discipline Multimédia a design - Digitální design cs
dc.thesis.degree-discipline Multimedia and Design - Digital Design en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications en
dc.thesis.degree-name MgA.
dc.thesis.degree-program Výtvarná umění cs
dc.thesis.degree-program Visual Arts en
dc.identifier.stag 49803
utb.result.grade A
dc.date.submitted 2018-05-11


Files in this item

Files Size Format View Description
ratajczyk_2018_dp.pdf 7.059Mb PDF View/Open None
ratajczyk_2018_op.pdf 283.2Kb PDF View/Open None
ratajczyk_2018_vp.pdf 106.7Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account