dc.contributor.advisor |
Stránský, Bohuslav
|
|
dc.contributor.author |
Ratajczyk, Paweł
|
|
dc.date.accessioned |
2018-07-04T15:00:58Z |
|
dc.date.available |
2018-07-04T15:00:58Z |
|
dc.date.issued |
2017-12-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/42090
|
|
dc.description.abstract |
Digitální média nabízejí nové způsoby vyprávění. Studiem unikátních vlastností digitálních médií: interaktivity, hypertextu, networkingu, virtuálnosti a simulace tato disertace zkoumá narrační inovace, které digitální média přinášejí a ilustruje je několika případovými studiemi. Interaktivita a hypertext byly použity při vyprávění ještě před digitální revolucí v experimentálních dílech hypertextových knihách, gameboocích a Kinoautomatu. Nicméně jedině v digitálních médiích interaktivní a hypertextové příběhy mohou rozkvést do podoby elektronické literatury, textovek, videoher a interaktivních filmů. Networking další velmi důležitý atribut digitálních médií, který v kombinaci s lidskou potřebou vytváření a sdílení příběhů vede k jedinečným narativním činnostem. Dokonce i sledování bezpečnostních webových kamer může vytvářet příběhy v mysli diváka. Tvůrčí potenciál networkingu se používá při psaní kolektivní poezie, fanfikce a v alternate reality games mimořádné marketingové kampaně pro propagaci filmů a hudebních alb. Dvě poslední vlastnosti virtuálnost a simulace, jsou kombinací všech atributů digitálních médií. 360° vr hry a filmy nabízejí ponoření do lákavých alternativních světů a simulační hry vytvářejí příběhy ze série algoritmů. Některé projekty využívají možnost zjišťování polohy uživatele a díky tomu mohou vytvářet více individuální zážitek, který spojuje skutečný a virtuální svět. Praktická část této disertační práce popisuje psaní a design Vyraje elektronické literatury s prvky hry ve formě multimediální mobilní aplikace. Román vypráví příběh o Yrji dívce žijící v postapokalyptickém světě, kde čas je poškozen, technologie je zakázána a lidské znalosti a příběhy jsou ztraceny; nucena opustit svoji osadu, vypraví se do podsvětí, aby objevila minulost a zvrátila osud jejích lidí. Příběh je doprovázen 360° digitálními kolážemi, lineárními ilustracemi, animacemi a originální hudbou. |
|
dc.format |
62 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
příběh
|
cs |
dc.subject |
narrace
|
cs |
dc.subject |
vypravění
|
cs |
dc.subject |
digitální média
|
cs |
dc.subject |
mobilní aplikace
|
cs |
dc.subject |
design
|
cs |
dc.subject |
story
|
en |
dc.subject |
narration
|
en |
dc.subject |
storytelling
|
en |
dc.subject |
digital media
|
en |
dc.subject |
mobile application
|
en |
dc.subject |
design
|
en |
dc.title |
Vyprávění v digitálním věku |
|
dc.title.alternative |
Storytelling in the Digital Age |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Boyarski, J.Daniel |
|
dc.date.accepted |
2018-06-13 |
|
dc.description.abstract-translated |
Digital media offer new ways of telling stories. By studying the unique features of digital media: interactivity, hypertext, networking, virtuality and simulation this dissertation examines the narrative innovations they bring and illustrate them with several case studies. Interactivity and hypertext were used in storytelling, even before the Digital Age, in experimental, traditional media narrativeshypertext books, gamebooks and Kinoautomat. Nevertheless, it is the digital medium where they could flourish into electronic literature, interactive fiction, video games and interactive films. Networkingthe next feature of digital mediais a very powerful one; combined with the human need of creating and sharing the stories it results in unique narrative activities. Even looking at surveillance webcams may create a story in the recipient's mind. The creative potential of networked groups is used in collective poetry writing; fan fiction; and alternate reality gamesextraordinary marketing campaigns for music albums and films. The two last qualitiesvirtuality and simulationare a mix of all the digital media features. 360° vr games and films offer immersion into alluring alternate worlds. Simulation games generate stories from series of algorithms. Some projects take advantage of being able to read the user's location to create a more individual experience, as a result of this connecting the real and virtual world. The Practical Part of this dissertation describes the writing and design of Vyraj a gamified electronic novel in the form of a multimedia mobile app. It tells the story of Yrjaa girl living in a post-apocalyptic world where time is corrupted, the technology is forbidden and human's knowledge and stories are lost; forced to leave her village she goes to the underworld to discover the past and reverse the destiny of her folks. The story is accompanied by 360° digital collages, linear illustrations, animations and original music. |
|
dc.description.department |
Ateliér Digitální design |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Multimédia a design - Digitální design |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Multimedia and Design - Digital Design |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
dc.thesis.degree-name |
MgA. |
|
dc.thesis.degree-program |
Výtvarná umění |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Visual Arts |
en |
dc.identifier.stag |
49803
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2018-05-11 |
|