Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech

DSpace Repository

Language: English čeština 

Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech

Show simple item record

dc.contributor.advisor Martincová, Jana
dc.contributor.author Schottlová, Iva
dc.date.accessioned 2023-12-20T13:24:15Z
dc.date.available 2023-12-20T13:24:15Z
dc.date.issued 2023-01-10
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/52741
dc.description.abstract Diplomová práce se zabývá sociálními vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech. Cílem bylo porozumět vztahu mezi naplněním základních potřeb dětí a vztahy v kolektivu skupiny výchovného ústavu. Zajímá nás, jaký vliv mají tyto potřeby na kvalitu vztahů mezi jedinci dané skupiny, jak se liší hodnoty respondentů v jednotlivých kategoriích pocitů a zda respondenti, kteří mají naplněné základní potřeby, jsou vnímavější k osamoceným jedincům ve skupině. Výzkum proběhl dotazníkovým šetřením, reflektující potřeby a komunikační zdatnost dětí s poruchami chování. Dotazník se skládal ze tří okruhů, reflektující výzkumné otázky. Jeho první okruh byl inspirován Maslowovou pyramidou hodnot, obsahující sémantický diferenciál k vyjádření pocitů respondentů ve skupině, druhý okruh byl výrokový, týkající se vztahů s ostatními členy skupiny. Třetí okruh se zaměřoval na respondentovo vnímání vztahů mezi ostatními členy skupiny. Ve druhém a třetím okruhu respondent odpovídal podle Likertovy škály. Pro analýzu dat byla použita statistická metoda - Spearmanova korelace. Výsledky výzkumu zjistily, že respondenti, kteří mají naplněné základní potřeby a cítí se dobře v kolektivu skupiny, častěji uvádí pozitivnější vztahy mezi ostatními členy skupiny. Analýza ukázala středně silnou korelaci mezi pocitem pohody ve skupině a vnímáním vztahů mezi ostatními členy skupiny. Existuje několik vysvětlení pro toto zjištění, jako například kognitivní disonance nebo selektivní vnímání. Respondenti, kteří se cítí dobře ve skupině, pravděpodobně vnímají pozitivnější vztahy s ostatními členy skupiny, zatímco respondenti, kteří se necítí dobře ve skupině, pravděpodobně vnímají negativnější vztahy.
dc.format 62
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject sociální vztahy cs
dc.subject děti cs
dc.subject výchovné ústavy cs
dc.subject kolektiv cs
dc.subject vnímání vztahů cs
dc.subject role cs
dc.subject klima cs
dc.subject social relations en
dc.subject children en
dc.subject detention centres en
dc.subject group en
dc.subject perception of relationships en
dc.subject climate en
dc.subject role en
dc.title Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech
dc.title.alternative Social Relations between Children in Educational Institutions
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Hrbáčková, Karla
dc.date.accepted 2023-05-18
dc.description.abstract-translated Thesis deals with social relations between children in educational institutions. The aim was to understand the relationship between the fulfilment of children's basic needs and the relationships within the collective group of the educational institution. We are interested in how these needs affect the quality of relationships between individuals in a given group, how respondents' values differ across the categories of feelings, and whether respondents who have basic needs met are more receptive to lonely individuals in the group. The research was conducted through a questionnaire survey, reflecting the needs and communication skills of children with conduct disorders. The questionnaire consisted of three headings, reflecting the research questions. Its first heading was inspired by Maslow's pyramid of values, containing a semantic differential to express the feelings of the respondents in the group, while the second heading was propositional, concerning relationships with other group members. The third heading focused on the respondent's perception of relationships with other group members. In the second and third circles, the respondent answered according to a Likert scale. The statistical method used for data analysis was Spearman correlation. The results of the research found that respondents who have their basic needs met and feel comfortable in the group collective are more likely to report more positive relationships between other group members. The analysis showed a moderately strong correlation between feeling comfortable in a group and perceived relationships among other group members. There are several explanations for this finding, such as cognitive dissonance or selective perception. Respondents who feel comfortable in a group are likely to perceive more positive relationships with other group members, whereas respondents who do not feel comfortable in a group are likely to perceive more negative relationships.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 64591
dc.date.submitted 2023-04-21


Files in this item

Files Size Format View Description
schottlová_2023_dp.pdf 2.130Mb PDF View/Open None
schottlová_2023_op.docx 18.60Kb Unknown View/Open None
schottlová_2023_vp.docx 17.20Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account