Abstract:
|
Diplomová práce pojednává o inovacích v řízení žákovského učení v primární edukaci. Smyslem diplomové práce je poukázat na aktuální využití inovací v kontextu řízení žákovského učení v primární edukaci. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, zda řízení učebních činností žáků v primární edukaci má celkově inovativní charakter. Teoretická část se soustředí na problematiku vymezení východisek pojetí inovací v primární edukaci a výuky v primárním vzdělávání z hlediska řízení. Rozděluje koncepty inovovaného řízení učebních činností žáků na úrovni cílů, obsahu i strategií řízení výuky z hlediska metod, forem, prostředků a přístupům k výsledkům výuky. Klade důraz na inovační strategie řízení výuky z hlediska obsahu výuky. Jedná se o problematiku učebních úloh vzhledem k učebním činnostem žáků, k jejich parametrům, aspektům práce s nimi, vymezením dané taxonomie učebních úloh a dělením učebních úloh na základě jejich typologie. Identifikuje žákovské otázky jako inovaci v primární edukaci a jejich typologie operační náročnosti. Věnuje se i dosavadnímu pedagogickému výzkumu v oblasti inovací řízení žákovského učení. Kvalitativní výzkum, který je podkladem pro praktickou část diplomové práce, je realizován pomocí triangulace sběru dat vybraných výzkumných metod jako je hloubkový polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a obsahová analýza dokumentů. Inovace v řízení žákovského učení se během distančního vzdělávání objevila a projevila v různých východiscích. Je důležité, aby si žáci uvědomovali, že v procesech poznávání mají k dispozici více cest, a že každá situace má více řešení. Učitel by měl být ve výuce inovativní, měl by hledat nová řešení pro řízení výuky, vést žáky k motivaci, k autoregulaci učebních činností, k sebekontrole, sebereflexi a sebehodnocení. Je třeba postupně hledat, zkoušet, nacházet možné cesty a tvořit různé možnosti, jak inovovat výuku v primární edukaci. Zvolená triangulace sběru dat poskytla podklady potřebné k nalezení odpovědí na stanovené výzkumné otázky i k ověření platnosti výzkumných předpokladů a umožnila zjistit současnou situaci v oblasti inovací v řízení žákovského učení. Ve výsledcích jsou nejzajímavější nálezy, které se týkají inovací ve výuce. Novou strategií ve výuce, která vede žáky k řízení vlastního učení, pomocí něhož se žáci mohou naučit autoregulovanému učení je autoregulace učebních činností. Vede žáky k aktivizaci ve výuce. Výsledky výuky s autentickým učením vedou žáky k sebekontrole a sebehodnocení. Autonomní přístup k hodnocení může podpořit sebehodnocení žáka. Dalším inovativním postupem bude využití vzdělávací technologie ve výuce. Pomocí zvolených postupů při učebních činnostech vedoucích k dosažení výukových cílů dochází díky vzájemné činnosti učitele a žáků. |