Hodnocení obtížnosti vybraných učebnic pro první stupeň ZŠ

DSpace Repository

Language: English čeština 

Hodnocení obtížnosti vybraných učebnic pro první stupeň ZŠ

Show simple item record

dc.contributor.advisor Klapko, Dušan
dc.contributor.author Hrbáčková, Tereza
dc.date.accessioned 2022-07-15T09:23:46Z
dc.date.available 2022-07-15T09:23:46Z
dc.date.issued 2021-10-11
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/51550
dc.description.abstract Diplomová práce se zabývá hodnocením obtížnosti učebnic přírodovědy pro první stupeň základní školy. Teoretická část sumarizuje poznatky o předmětu přírodověda, objasňuje základní pojmy teorie a evaluace učebnic a prezentuje vybrané výzkumy učebnic realizované v zahraničí a České republice. Praktická část je založena na kvantitativně orientovaném výzkumu, jehož cílem je vypočítat potenciální náročnost a přiměřenost výkladových textů v současných učebnicích přírodovědy pro 4. a 5. ročník základní školy. Předmětem výzkumu je 6 učebnic přírodovědy pro 4. a 5. ročník, které byly řediteli a učiteli základních škol uváděné jako nejvíce využívané. K analýze těchto učebnic je použita komplexní metoda měření obtížnosti textu. Dále jsou metodou strukturovaného interview zjišťovány názory učitelů prvního stupně základní školy na vybrané učebnice přírodovědy. Výsledky výzkumu prokázaly, že žádná z učebnic nevykazuje příliš jednoduchý nebo mimořádně obtížný text.
dc.format 106 s. (205 840 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject učebnice přírodovědy cs
dc.subject obtížnost textu cs
dc.subject hodnocení učebnic cs
dc.subject názory učitelů na učebnice cs
dc.subject rastr cs
dc.subject natural science textbooks en
dc.subject text difficulty en
dc.subject textbook evaluation en
dc.subject views of teachers on textbooks en
dc.subject checklist en
dc.title Hodnocení obtížnosti vybraných učebnic pro první stupeň ZŠ
dc.title.alternative Difficulty Evaluation of Selected Textbooks for Primary Schools
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Ovary Bulková, Kristína
dc.date.accepted 2022-05-25
dc.description.abstract-translated The diploma thesis deals with the evaluation of the difficulty of natural science textbooks for the first grade of primary school. The theoretical part summarizes the knowledge about the subject of natural science, explains the basic concepts of theory and evaluation of textbooks and presents selected research on textbooks conducted abroad and in the Czech Republic. The practical part is based on a quantitative research, which aims to calculate the potential difficulty and adequacy interpretation of texts in current natural science textbooks for 4th and 5th year of primary school. The subject of the research are 6 natural science textbooks for grades 4th and 5th that were featured as the most used by primary school principals and teachers. For analysis these textbooks the comprehensive text difficulty measure method was used. Furthermore, the opinions of first grade primary school teachers on the selected natural science textbooks are investigated using the structured interview method. The results of the research showed that none of the textbooks exhibit overly easy or extremely difficult text.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Učitelství pro 1. stupeň základní školy cs
dc.thesis.degree-discipline Lower Primary School Teacher Training en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Učitelství pro základní školy cs
dc.thesis.degree-program Teacher Training for Primary Schools en
dc.identifier.stag 60126
utb.result.grade B
dc.date.submitted 2022-04-22


Files in this item

Files Size Format View Description
hrbáčková_2022_dp.pdf 1.479Mb PDF View/Open None
hrbáčková_2022_op.pdf 352.1Kb PDF View/Open None
hrbáčková_2022_vp.pdf 373.0Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account