Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních a středních školách

DSpace Repository

Language: English čeština 

Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních a středních školách

Show simple item record

dc.contributor.advisor Vázalová Gartnerová, Eva
dc.contributor.author Forejtová Lipovská, Alexandra
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:29Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:29Z
dc.date.issued 2024-10-31
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57242
dc.description.abstract Pro podporu vytvoření své diplomové práce jsem zvolila cestu žádosti o grant Ministerstva kultury v programu Národního plánu obnovy, a to prostřednictvím své obecně prospěšné společnosti Free Cinema. Diplomový projekt "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích" usiloval o navýšení počtu aktivních pedagogů filmové a audiovizuální výchovy v prostředí základních škol a víceletých gymnázií a studentů aktivních v oboru FAV a zabýval se možnostmi systematického rozvoje filmové a audiovizuální výchovy v českém školství. První část práce mapuje historický vývoj, institucionální ukotvení a současný stav FAV v ČR. Druhá část je věnována kvalitativnímu výzkumu formou fokusní skupiny, který zjišťoval přínosy, slabiny a návrhy na zlepšení projektu "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích" z pohledu pedagogů, lektorů a odborníků. Výsledky ukazují, že projekt je vnímán jako smysluplný, prakticky přínosný a metodicky inspirativní, přičemž byly identifikovány i oblasti ke zlepšení, zejména v kontextu regionální dostupnosti a metodické podpory. Třetí část představuje samotnou realizaci, průběh a dopad projektu "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích". Pedagogové a studenti připravovali výukové lekce, které žákům nabízely prostor pro vlastní kreativní činnost a zároveň je vedly k lepšímu porozumění filmům a dalším audiovizuálním sdělením. Projekt se zaměřil na tři výukové moduly (filmovou laboratoř, fotografickou laboratoř a filmovou projekci) a byl následně, v návaznosti na výzkumná zjištění, rozšířen o výuku animace zpracovávání pracovních listů. Projekt překročil původně stanovené indikátory a prokázal svůj potenciál jako efektivní nástroj pro zavádění FAV do školní praxe. Práce tak nabídla teoretický rámec i konkrétní a přenositelný model výuky, který může sloužit jako inspirace pro další pedagogické či kulturní instituce.
dc.format 89 s. (153 389 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject filmová a audiovizuální výchova cs
dc.subject film cs
dc.subject projektové vyučování cs
dc.subject formální vzdělávání cs
dc.subject neformální vzdělávání cs
dc.subject vzdělávání učitelů cs
dc.subject rámcové vzdělávací programy cs
dc.subject umění a kultura ve škole cs
dc.subject focus groups cs
dc.subject Free Cinema cs
dc.subject žáci a studenti cs
dc.subject film and audiovisual education en
dc.subject film en
dc.subject project-based learning en
dc.subject formal education en
dc.subject non-formal education en
dc.subject teacher education en
dc.subject framework educational programs en
dc.subject art and culture in schools en
dc.subject focus groups en
dc.subject Free Cinema en
dc.subject pupils and students en
dc.title Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních a středních školách
dc.title.alternative Let's teach audiovisuals: Support for teaching film and audiovisual education in primary schools and high schools
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Ovčáčková, Jana
dc.date.accepted 2025-06-11
dc.description.abstract-translated To support the development and implementation of a project, I decided, as part of my thesis work, to apply for a grant from the Ministry of Culture under the National Recovery Plan. I submitted the application through my public benefit organization, Free Cinema. The thesis project, "Let's Teach Audiovisual Media: Supporting Film and Audiovisual Education in Primary Schools and Lower-Secondary Grammar Schools," aimed to increase the number of active teachers involved in film and audiovisual education (FAE) within the context of primary and lower-secondary grammar schools. It also explored the possibilities for the systematic development of FAE in the Czech educational system. The first part of the thesis maps the historical development, institutional foundations, and current state of FAE in the Czech Republic. The second part is dedicated to qualitative research in the form of a focus group, which examined the benefits, weaknesses, and suggestions for improvement of the Let's Teach Audiovisual Media project from the perspectives of teachers, educators, and experts. The results show that the project is perceived as meaningful, practically beneficial, and methodologically inspiring, while also identifying areas for improvement particularly in terms of regional accessibility and methodological support. The third part presents the actual implementation, course, and impact of the Let's Teach Audiovisual Media project. The main goal was to increase the number of teachers and students actively engaged in the field of FAE. Teachers and students worked together to create educational lessons that offered pupils space for creative expression while guiding them toward a deeper understanding of film and other audiovisual messages. The project focused on three educational modules (film lab, photography lab, and film screening), and, based on the research findings, it was expanded to include animation instruction and the development of worksheets. The project exceeded its originally set indicators and demonstrated its potential as an effective tool for integrating FAE into school practice. The thesis thus offers both a theoretical framework and a concrete, transferable teaching model that can serve as inspiration for other educational or cultural institutions.
dc.description.department Ateliér Arts Management
dc.thesis.degree-discipline Arts Management cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications en
dc.thesis.degree-name MgA.
dc.thesis.degree-program Arts Management cs
dc.thesis.degree-program Arts Management en
dc.identifier.stag 69450
dc.date.submitted 2025-05-23


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account