| dc.contributor.advisor |
Vázalová Gartnerová, Eva
|
|
| dc.contributor.author |
Forejtová Lipovská, Alexandra
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:29Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:29Z |
|
| dc.date.issued |
2024-10-31 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57242
|
|
| dc.description.abstract |
Pro podporu vytvoření své diplomové práce jsem zvolila cestu žádosti o grant Ministerstva kultury v programu Národního plánu obnovy, a to prostřednictvím své obecně prospěšné společnosti Free Cinema. Diplomový projekt "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích" usiloval o navýšení počtu aktivních pedagogů filmové a audiovizuální výchovy v prostředí základních škol a víceletých gymnázií a studentů aktivních v oboru FAV a zabýval se možnostmi systematického rozvoje filmové a audiovizuální výchovy v českém školství. První část práce mapuje historický vývoj, institucionální ukotvení a současný stav FAV v ČR. Druhá část je věnována kvalitativnímu výzkumu formou fokusní skupiny, který zjišťoval přínosy, slabiny a návrhy na zlepšení projektu "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích" z pohledu pedagogů, lektorů a odborníků. Výsledky ukazují, že projekt je vnímán jako smysluplný, prakticky přínosný a metodicky inspirativní, přičemž byly identifikovány i oblasti ke zlepšení, zejména v kontextu regionální dostupnosti a metodické podpory. Třetí část představuje samotnou realizaci, průběh a dopad projektu "Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních školách a víceletých gymnáziích". Pedagogové a studenti připravovali výukové lekce, které žákům nabízely prostor pro vlastní kreativní činnost a zároveň je vedly k lepšímu porozumění filmům a dalším audiovizuálním sdělením. Projekt se zaměřil na tři výukové moduly (filmovou laboratoř, fotografickou laboratoř a filmovou projekci) a byl následně, v návaznosti na výzkumná zjištění, rozšířen o výuku animace zpracovávání pracovních listů. Projekt překročil původně stanovené indikátory a prokázal svůj potenciál jako efektivní nástroj pro zavádění FAV do školní praxe. Práce tak nabídla teoretický rámec i konkrétní a přenositelný model výuky, který může sloužit jako inspirace pro další pedagogické či kulturní instituce. |
|
| dc.format |
89 s. (153 389 znaků) |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
filmová a audiovizuální výchova
|
cs |
| dc.subject |
film
|
cs |
| dc.subject |
projektové vyučování
|
cs |
| dc.subject |
formální vzdělávání
|
cs |
| dc.subject |
neformální vzdělávání
|
cs |
| dc.subject |
vzdělávání učitelů
|
cs |
| dc.subject |
rámcové vzdělávací programy
|
cs |
| dc.subject |
umění a kultura ve škole
|
cs |
| dc.subject |
focus groups
|
cs |
| dc.subject |
Free Cinema
|
cs |
| dc.subject |
žáci a studenti
|
cs |
| dc.subject |
film and audiovisual education
|
en |
| dc.subject |
film
|
en |
| dc.subject |
project-based learning
|
en |
| dc.subject |
formal education
|
en |
| dc.subject |
non-formal education
|
en |
| dc.subject |
teacher education
|
en |
| dc.subject |
framework educational programs
|
en |
| dc.subject |
art and culture in schools
|
en |
| dc.subject |
focus groups
|
en |
| dc.subject |
Free Cinema
|
en |
| dc.subject |
pupils and students
|
en |
| dc.title |
Učme audiovizi: podpora výuky FAV na základních a středních školách |
|
| dc.title.alternative |
Let's teach audiovisuals: Support for teaching film and audiovisual education in primary schools and high schools |
|
| dc.type |
diplomová práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Ovčáčková, Jana |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-11 |
|
| dc.description.abstract-translated |
To support the development and implementation of a project, I decided, as part of my thesis work, to apply for a grant from the Ministry of Culture under the National Recovery Plan. I submitted the application through my public benefit organization, Free Cinema. The thesis project, "Let's Teach Audiovisual Media: Supporting Film and Audiovisual Education in Primary Schools and Lower-Secondary Grammar Schools," aimed to increase the number of active teachers involved in film and audiovisual education (FAE) within the context of primary and lower-secondary grammar schools. It also explored the possibilities for the systematic development of FAE in the Czech educational system. The first part of the thesis maps the historical development, institutional foundations, and current state of FAE in the Czech Republic. The second part is dedicated to qualitative research in the form of a focus group, which examined the benefits, weaknesses, and suggestions for improvement of the Let's Teach Audiovisual Media project from the perspectives of teachers, educators, and experts. The results show that the project is perceived as meaningful, practically beneficial, and methodologically inspiring, while also identifying areas for improvement particularly in terms of regional accessibility and methodological support. The third part presents the actual implementation, course, and impact of the Let's Teach Audiovisual Media project. The main goal was to increase the number of teachers and students actively engaged in the field of FAE. Teachers and students worked together to create educational lessons that offered pupils space for creative expression while guiding them toward a deeper understanding of film and other audiovisual messages. The project focused on three educational modules (film lab, photography lab, and film screening), and, based on the research findings, it was expanded to include animation instruction and the development of worksheets. The project exceeded its originally set indicators and demonstrated its potential as an effective tool for integrating FAE into school practice. The thesis thus offers both a theoretical framework and a concrete, transferable teaching model that can serve as inspiration for other educational or cultural institutions. |
|
| dc.description.department |
Ateliér Arts Management |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Arts Management |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
| dc.thesis.degree-name |
MgA. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Arts Management |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Arts Management |
en |
| dc.identifier.stag |
69450
|
|
| dc.date.submitted |
2025-05-23 |
|