The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse

DSpace Repository

Language: English čeština 

The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse

Show full item record

No preview available
Title: The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse
Author: Pavloňová, Zuzana
Advisor: Maňasová Hradská, Helena
Abstract: Tématem diplomové práce s názvem Koncept čínského ženského umění po roce 2000: Sonda do současného diskurzu je diskurzivní a tematická analýza vybraného segmentu současného čínského ženského umění, se zvláštním důrazem na to, jak se umělkyně definují a vyjadřují v rámci společnosti, která je stále ovlivněna konfuciánskou tradicí a patriarchálními strukturami. Autorka zkoumá tuto problematiku prostřednictvím případových studií a rozhovorů se šesti mladými umělkyněmi narozenými v 90. letech a na počátku 21. století, přičemž jejich osobní i umělecké příběhy zasazuje do širšího společensko-politického a teoretického rámce. Výchozím bodem zkoumání se stala výstava Stepping Out! Female Identities in Chinese Contemporary Art, která poskytla cenný vstup do širšího diskurzu. Diplomová práce však čerpá z širší škály teoretických materiálů, včetně feministické historiografie umění, kulturní teorie a současného výzkumu v oblasti čínského umění a genderu. Tyto zdroje jsou doplněny o empirická data získaná z rozhovorů s vybranými umělkyněmi, což umožňuje vícerozměrný pohled na prožívané zkušenosti, zobrazení těla, cenzuru, institucionální překážky a generační proměny. Práce kriticky hodnotí opakující se témata jako erotika, tělesná autonomie, ženská touha a napětí mezi tradičními hodnotami a současnou genderovou politikou. Pozornost je věnována také tomu, jak se umělkyně vyrovnávají s konceptem "čínskosti" a do jaké míry jejich tvorbu formují, nebo naopak odmítají, místní omezení i očekávání globálního uměleckého trhu. Zvláštní důraz je kladen na rozdíl mezi tím, jak jsou západní feministické ideály přijímány v čínském uměleckém kontextu, a jak mladé umělkyně tyto externí rámce vyjednávají nebo odmítají ve prospěch lokalizovaných, hybridních či osobních forem výrazu. Kombinací kvalitativního výzkumu a teoretické analýzy přispívá tato práce k pochopení současného čínského ženského umění nikoli jako homogenní oblasti, ale jako dynamického a proměnlivého prostoru vyjednávání, odporu a redefinice. Zpochybňuje zjednodušené binarity mezi Východem a Západem a zasazuje se o uznání těchto umělkyň jako nositelek kritického poznání, jejichž tvorba odhaluje složité průsečíky genderu, moci, identity a kreativity v Číně 21. století.
URI: http://hdl.handle.net/10563/57456
Date: 2024-10-31
Availability: Bez omezení
Department: Ateliér Arts Management
Discipline: Arts Management


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account