The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse

DSpace Repository

Language: English čeština 

The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse

Show simple item record

dc.contributor.advisor Maňasová Hradská, Helena
dc.contributor.author Pavloňová, Zuzana
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:39Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:39Z
dc.date.issued 2024-10-31
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57456
dc.description.abstract Tématem diplomové práce s názvem Koncept čínského ženského umění po roce 2000: Sonda do současného diskurzu je diskurzivní a tematická analýza vybraného segmentu současného čínského ženského umění, se zvláštním důrazem na to, jak se umělkyně definují a vyjadřují v rámci společnosti, která je stále ovlivněna konfuciánskou tradicí a patriarchálními strukturami. Autorka zkoumá tuto problematiku prostřednictvím případových studií a rozhovorů se šesti mladými umělkyněmi narozenými v 90. letech a na počátku 21. století, přičemž jejich osobní i umělecké příběhy zasazuje do širšího společensko-politického a teoretického rámce. Výchozím bodem zkoumání se stala výstava Stepping Out! Female Identities in Chinese Contemporary Art, která poskytla cenný vstup do širšího diskurzu. Diplomová práce však čerpá z širší škály teoretických materiálů, včetně feministické historiografie umění, kulturní teorie a současného výzkumu v oblasti čínského umění a genderu. Tyto zdroje jsou doplněny o empirická data získaná z rozhovorů s vybranými umělkyněmi, což umožňuje vícerozměrný pohled na prožívané zkušenosti, zobrazení těla, cenzuru, institucionální překážky a generační proměny. Práce kriticky hodnotí opakující se témata jako erotika, tělesná autonomie, ženská touha a napětí mezi tradičními hodnotami a současnou genderovou politikou. Pozornost je věnována také tomu, jak se umělkyně vyrovnávají s konceptem "čínskosti" a do jaké míry jejich tvorbu formují, nebo naopak odmítají, místní omezení i očekávání globálního uměleckého trhu. Zvláštní důraz je kladen na rozdíl mezi tím, jak jsou západní feministické ideály přijímány v čínském uměleckém kontextu, a jak mladé umělkyně tyto externí rámce vyjednávají nebo odmítají ve prospěch lokalizovaných, hybridních či osobních forem výrazu. Kombinací kvalitativního výzkumu a teoretické analýzy přispívá tato práce k pochopení současného čínského ženského umění nikoli jako homogenní oblasti, ale jako dynamického a proměnlivého prostoru vyjednávání, odporu a redefinice. Zpochybňuje zjednodušené binarity mezi Východem a Západem a zasazuje se o uznání těchto umělkyň jako nositelek kritického poznání, jejichž tvorba odhaluje složité průsečíky genderu, moci, identity a kreativity v Číně 21. století.
dc.format 65 s.
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Čína cs
dc.subject ženské umění cs
dc.subject feminismus cs
dc.subject identita cs
dc.subject tělo cs
dc.subject China en
dc.subject female art en
dc.subject feminism en
dc.subject identity en
dc.subject body en
dc.title The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse
dc.title.alternative The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Januschka Kořínková, Anežka
dc.date.accepted 2025-06-10
dc.description.abstract-translated The topic of the thesis entitled The Concept of Chinese Women's Art after 2000: A Probe into the Current Discourse is a discursive and thematic analysis of a selected segment of contemporary Chinese women's art, with a particular emphasis on how female artists define and express themselves within a society still marked by Confucian traditions and patriarchal structures. The author explores this subject through case studies and interviews with six emerging women artists born in the 1990s and early 2000s, placing their personal and artistic narratives within broader socio-political and theoretical contexts. An initial point of exploration is the exhibition Stepping Out! Female Identities in Chinese Contemporary Art, which provided a valuable entry into the broader discourse. The thesis draws on a wider range of theoretical materials, including feminist art history, cultural theory, and recent scholarship on Chinese art and gender. These are complemented by empirical data from interviews conducted with selected artists, allowing for a multi-layered perspective on lived experiences, bodily representation, censorship, institutional barriers, and generational change. The thesis critically assesses recurring themes such as eroticism, bodily autonomy, female desire, and the tension between traditional values and contemporary gender politics. Attention is also paid to how the artists engage with concepts like "Chineseness" and how their work is shaped by, or resists, both local constraints and global art market expectations. Special focus is given to the difference between how Western feminist ideals are received within the Chinese art context and how young artists negotiate or reject these external frameworks in favor of more localized, hybrid, or personal forms of expression. Through a combination of qualitative research and theoretical analysis, the thesis contributes to understanding contemporary Chinese women's art not as a homogenous field but as a dynamic and evolving site of negotiation, resistance, and redefinition. It challenges simplified East-West binaries and argues for the recognition of these artists as producers of critical knowledgewhose work reveals complex intersections of gender, power, identity, and creativity in 21st-century China.
dc.description.department Ateliér Arts Management
dc.thesis.degree-discipline Arts Management cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications en
dc.thesis.degree-name MgA.
dc.thesis.degree-program Arts Management cs
dc.thesis.degree-program Arts Management en
dc.identifier.stag 69774
dc.date.submitted 2025-05-23


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account