Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů

DSpace Repository

Language: English čeština 

Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kroutilová Nováková, Radana
dc.contributor.author Šrámková, Jana
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.issued 2025-01-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57521
dc.description.abstract Tato diplomová práce se zaměřuje na dosud málo prozkoumanou souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů. V teoretické části je poskytnut komplexní pohled na historický, chemický a sociokulturní kontext kratomu a zároveň jsou diskutovány determinanty akademické úspěšnosti v kontextu nároků vysokoškolského studia a psychosociálních faktorů. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu realizovaného na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde bylo analyzováno 226 kompletně vyplněných dotazníků. Výsledky ukazují, že ačkoliv celková míra užívání kratomu je nízká, existují statisticky významné rozdíly v závislosti na pohlaví a ročníku studia. Zásadní zjištění spočívá ve výsledku, že studenti, kteří kratom užívají, subjektivně hodnotí svoji akademickou úspěšnost jako vyšší, což je ale v rozporu s jejich objektivně stanovenými výsledky (průměrným prospěchem za poslední semestr). Tento rozpor je vysvětlitelný indukovanými účinky kratomu, jako jsou euforie, zlepšená nálada a zvýšená sebedůvěra, které mohou vést k nadhodnocení vlastních schopností a ke zkreslenému sebevnímání. Studie tedy nejen podtrhuje potenciální negativní vliv užívání psychoaktivních látek na kognitivní funkce a studijní výkon, ale také zdůrazňuje nutnost preventivních opatření a podpůrných intervencí v akademickém prostředí.
dc.format 92
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject kratom cs
dc.subject akademická úspěšnost cs
dc.subject sociální pedagogika cs
dc.subject preventivní intervence cs
dc.subject psychosociální determinanty cs
dc.subject vzdělávací strategie cs
dc.subject kratom en
dc.subject academic achievement en
dc.subject social pedagogy en
dc.subject preventive interventions en
dc.subject psychosocial determinants en
dc.subject educational strategies en
dc.title Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů
dc.title.alternative The Relationship between Kratom Use and Academic Performance of Students in Humanities-Oriented Fields
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Včelařová, Hana
dc.date.accepted 2025-05-27
dc.description.abstract-translated This master's thesis explores the little-studied link between kratom use and the academic performance of humanities students. The theoretical section offers a clear overview of the historical, chemical, and sociocultural aspects of kratom, as well as the factors that influence academic success in higher education, including various psychosocial elements. The practical part is based on a quantitative study conducted at Tomas Bata University in Zlín, where 226 completed questionnaires were analyzed. The results reveal that although overall kratom use is low, there are significant differences based on gender and year of study. A key finding is that students who use kratom tend to rate their own academic success higher, even though their actual performance (measured by the average grades from the last semester) is lower. This gap can be explained by the effects of kratom - such as euphoria, improved mood, and increased self-confidence - which may lead students to overestimate their abilities and have a distorted self-view. The study thus emphasizes not only the potential negative impact of psychoactive substances on cognitive functions and academic performance but also the need for preventive measures and supportive interventions within the academic environment.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 69846
dc.date.submitted 2025-04-16


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account