| dc.contributor.advisor |
Kroutilová Nováková, Radana
|
|
| dc.contributor.author |
Šrámková, Jana
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-08 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57521
|
|
| dc.description.abstract |
Tato diplomová práce se zaměřuje na dosud málo prozkoumanou souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů. V teoretické části je poskytnut komplexní pohled na historický, chemický a sociokulturní kontext kratomu a zároveň jsou diskutovány determinanty akademické úspěšnosti v kontextu nároků vysokoškolského studia a psychosociálních faktorů. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu realizovaného na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde bylo analyzováno 226 kompletně vyplněných dotazníků. Výsledky ukazují, že ačkoliv celková míra užívání kratomu je nízká, existují statisticky významné rozdíly v závislosti na pohlaví a ročníku studia. Zásadní zjištění spočívá ve výsledku, že studenti, kteří kratom užívají, subjektivně hodnotí svoji akademickou úspěšnost jako vyšší, což je ale v rozporu s jejich objektivně stanovenými výsledky (průměrným prospěchem za poslední semestr). Tento rozpor je vysvětlitelný indukovanými účinky kratomu, jako jsou euforie, zlepšená nálada a zvýšená sebedůvěra, které mohou vést k nadhodnocení vlastních schopností a ke zkreslenému sebevnímání. Studie tedy nejen podtrhuje potenciální negativní vliv užívání psychoaktivních látek na kognitivní funkce a studijní výkon, ale také zdůrazňuje nutnost preventivních opatření a podpůrných intervencí v akademickém prostředí. |
|
| dc.format |
92 |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
kratom
|
cs |
| dc.subject |
akademická úspěšnost
|
cs |
| dc.subject |
sociální pedagogika
|
cs |
| dc.subject |
preventivní intervence
|
cs |
| dc.subject |
psychosociální determinanty
|
cs |
| dc.subject |
vzdělávací strategie
|
cs |
| dc.subject |
kratom
|
en |
| dc.subject |
academic achievement
|
en |
| dc.subject |
social pedagogy
|
en |
| dc.subject |
preventive interventions
|
en |
| dc.subject |
psychosocial determinants
|
en |
| dc.subject |
educational strategies
|
en |
| dc.title |
Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů |
|
| dc.title.alternative |
The Relationship between Kratom Use and Academic Performance of Students in Humanities-Oriented Fields |
|
| dc.type |
diplomová práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Včelařová, Hana |
|
| dc.date.accepted |
2025-05-27 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This master's thesis explores the little-studied link between kratom use and the academic performance of humanities students. The theoretical section offers a clear overview of the historical, chemical, and sociocultural aspects of kratom, as well as the factors that influence academic success in higher education, including various psychosocial elements. The practical part is based on a quantitative study conducted at Tomas Bata University in Zlín, where 226 completed questionnaires were analyzed. The results reveal that although overall kratom use is low, there are significant differences based on gender and year of study. A key finding is that students who use kratom tend to rate their own academic success higher, even though their actual performance (measured by the average grades from the last semester) is lower. This gap can be explained by the effects of kratom - such as euphoria, improved mood, and increased self-confidence - which may lead students to overestimate their abilities and have a distorted self-view. The study thus emphasizes not only the potential negative impact of psychoactive substances on cognitive functions and academic performance but also the need for preventive measures and supportive interventions within the academic environment. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
69846
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-16 |
|