| dc.contributor.advisor |
Včelařová, Hana
|
|
| dc.contributor.author |
Bernatíková, Lenka
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-08 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57526
|
|
| dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá analýzou zkušeností sociálních pedagogů působících v oblasti paliativní a hospicové péče. Cílem výzkumu bylo zmapovat, jaká očekávání jsou na tyto pracovníky kladena ze strany zdravotnického týmu, pacientů a jejich rodin, jaké kompetence považují sami pedagogové za nezbytné pro výkon své profese, jak vnímají rozdíl mezi teoretickou přípravou a reálnými požadavky praxe a jaké oblasti považují za klíčové pro svůj další profesní rozvoj. Výzkum byl realizován kvantitativní formou prostřednictvím strukturovaného dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 62 respondentů. Analýza výsledků ukázala, že sociální pedagogové jsou vnímáni jako důležitý prvek multidisciplinárního týmu, především v roli prostředníka mezi pacientem, rodinou a zdravotnickým personálem. Mezi nejčastěji očekávané činnosti patřila emoční podpora, krizová intervence a pomoc s orientací v sociálním systému. Respondenti zároveň reflektovali potřebu doplňování odborných znalostí v oblasti komunikace, právního rámce, práce s emocemi i etiky paliativní péče. Významným zjištěním byla přetrvávající mezera mezi teoretickou přípravou a skutečnými nároky praxe, zejména v oblasti praktických dovedností, týmové spolupráce a zvládání emoční zátěže. Nedostatečná dostupnost supervize a omezené možnosti profesního rozvoje jsou faktory, které mohou negativně ovlivňovat kvalitu práce i profesní identitu těchto pracovníků. Přesto většina respondentů vnímá svou práci jako hluboce smysluplnou, založenou na hodnotách pomoci, důstojnosti a lidské blízkosti. Práce přináší konkrétní doporučení pro zvýšení informovanosti o roli sociálního pedagoga, posílení praktické složky přípravy, zajištění systematické podpory v praxi a rozvoj vzdělávacích programů, které odpovídají reálným potřebám těchto odborníků v oblasti paliativní péče. |
|
| dc.format |
80 |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
hospicová péče
|
cs |
| dc.subject |
interdisciplinární
|
cs |
| dc.subject |
multidisciplinární
|
cs |
| dc.subject |
paliativní péče
|
cs |
| dc.subject |
sociální pedagog
|
cs |
| dc.subject |
sociální pedagogika
|
cs |
| dc.subject |
hospice care
|
en |
| dc.subject |
interdisciplinary
|
en |
| dc.subject |
multidisciplinary
|
en |
| dc.subject |
palliative care
|
en |
| dc.subject |
social educator
|
en |
| dc.subject |
social pedagogy
|
en |
| dc.title |
[NEOBHÁJENO] Sociální pedagogika v kontextu paliativní a hospicové péče |
|
| dc.title.alternative |
[NEOBHÁJENO] Social Pedagogy in the Context of Palliative and Hospice Care |
|
| dc.type |
diplomová práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Hrnčiříková, Zuzana |
|
| dc.date.accepted |
2025-05-27 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This diploma thesis explores the experiences of social educators working in the field of palliative and hospice care. The aim of the research was to map the expectations placed upon these professionals by healthcare staff, patients, and their families; to identify key competencies required for effective practice; to assess discrepancies between theoretical training and the actual demands of professional reality; and to determine areas perceived as essential for further professional development. The research was conducted using a quantitative approach through a structured questionnaire survey with a total of 62 respondents. The analysis revealed that social educators are considered an important part of the multidisciplinary team, especially as mediators between patients, families, and healthcare providers. Emotional support, crisis intervention, and assistance with navigating the social welfare system were among the most frequently expected activities. Respondents also highlighted the need to further develop skills in communication, legal awareness, emotional resilience, and ethics in palliative care. A significant finding was the persistent gap between academic preparation and the complex demands of practice, particularly in the areas of hands-on skills, teamwork, and stress management. Limited access to supervision and constrained opportunities for professional development were identified as factors that may negatively impact both the quality of service and the professional identity of social educators. Despite these challenges, the majority of respondents described their work as deeply meaningful, driven by values such as compassion, dignity, and human presence. The thesis concludes with specific recommendations aimed at increasing awareness of the social educator's role, strengthening the practical component of their training, ensuring consistent support in practice, and developing educational programs that reflect the real-world needs of professionals in the palliative care sector. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.description.result |
neobhájeno |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
69851
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-14 |
|