[NEOBHÁJENO] Sociální pedagogika v kontextu paliativní a hospicové péče

DSpace Repository

Language: English čeština 

[NEOBHÁJENO] Sociální pedagogika v kontextu paliativní a hospicové péče

Show simple item record

dc.contributor.advisor Včelařová, Hana
dc.contributor.author Bernatíková, Lenka
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.issued 2025-01-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57526
dc.description.abstract Diplomová práce se zabývá analýzou zkušeností sociálních pedagogů působících v oblasti paliativní a hospicové péče. Cílem výzkumu bylo zmapovat, jaká očekávání jsou na tyto pracovníky kladena ze strany zdravotnického týmu, pacientů a jejich rodin, jaké kompetence považují sami pedagogové za nezbytné pro výkon své profese, jak vnímají rozdíl mezi teoretickou přípravou a reálnými požadavky praxe a jaké oblasti považují za klíčové pro svůj další profesní rozvoj. Výzkum byl realizován kvantitativní formou prostřednictvím strukturovaného dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 62 respondentů. Analýza výsledků ukázala, že sociální pedagogové jsou vnímáni jako důležitý prvek multidisciplinárního týmu, především v roli prostředníka mezi pacientem, rodinou a zdravotnickým personálem. Mezi nejčastěji očekávané činnosti patřila emoční podpora, krizová intervence a pomoc s orientací v sociálním systému. Respondenti zároveň reflektovali potřebu doplňování odborných znalostí v oblasti komunikace, právního rámce, práce s emocemi i etiky paliativní péče. Významným zjištěním byla přetrvávající mezera mezi teoretickou přípravou a skutečnými nároky praxe, zejména v oblasti praktických dovedností, týmové spolupráce a zvládání emoční zátěže. Nedostatečná dostupnost supervize a omezené možnosti profesního rozvoje jsou faktory, které mohou negativně ovlivňovat kvalitu práce i profesní identitu těchto pracovníků. Přesto většina respondentů vnímá svou práci jako hluboce smysluplnou, založenou na hodnotách pomoci, důstojnosti a lidské blízkosti. Práce přináší konkrétní doporučení pro zvýšení informovanosti o roli sociálního pedagoga, posílení praktické složky přípravy, zajištění systematické podpory v praxi a rozvoj vzdělávacích programů, které odpovídají reálným potřebám těchto odborníků v oblasti paliativní péče.
dc.format 80
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject hospicová péče cs
dc.subject interdisciplinární cs
dc.subject multidisciplinární cs
dc.subject paliativní péče cs
dc.subject sociální pedagog cs
dc.subject sociální pedagogika cs
dc.subject hospice care en
dc.subject interdisciplinary en
dc.subject multidisciplinary en
dc.subject palliative care en
dc.subject social educator en
dc.subject social pedagogy en
dc.title [NEOBHÁJENO] Sociální pedagogika v kontextu paliativní a hospicové péče
dc.title.alternative [NEOBHÁJENO] Social Pedagogy in the Context of Palliative and Hospice Care
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Hrnčiříková, Zuzana
dc.date.accepted 2025-05-27
dc.description.abstract-translated This diploma thesis explores the experiences of social educators working in the field of palliative and hospice care. The aim of the research was to map the expectations placed upon these professionals by healthcare staff, patients, and their families; to identify key competencies required for effective practice; to assess discrepancies between theoretical training and the actual demands of professional reality; and to determine areas perceived as essential for further professional development. The research was conducted using a quantitative approach through a structured questionnaire survey with a total of 62 respondents. The analysis revealed that social educators are considered an important part of the multidisciplinary team, especially as mediators between patients, families, and healthcare providers. Emotional support, crisis intervention, and assistance with navigating the social welfare system were among the most frequently expected activities. Respondents also highlighted the need to further develop skills in communication, legal awareness, emotional resilience, and ethics in palliative care. A significant finding was the persistent gap between academic preparation and the complex demands of practice, particularly in the areas of hands-on skills, teamwork, and stress management. Limited access to supervision and constrained opportunities for professional development were identified as factors that may negatively impact both the quality of service and the professional identity of social educators. Despite these challenges, the majority of respondents described their work as deeply meaningful, driven by values such as compassion, dignity, and human presence. The thesis concludes with specific recommendations aimed at increasing awareness of the social educator's role, strengthening the practical component of their training, ensuring consistent support in practice, and developing educational programs that reflect the real-world needs of professionals in the palliative care sector.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.description.result neobhájeno
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 69851
dc.date.submitted 2025-04-14


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account