Sociální pedagog a jeho role ve školním poradenském pracovišti

DSpace Repository

Language: English čeština 

Sociální pedagog a jeho role ve školním poradenském pracovišti

Show simple item record

dc.contributor.advisor Staňková, Iva
dc.contributor.author Pagáčová, Daniela
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:43Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:43Z
dc.date.issued 2025-01-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57545
dc.description.abstract Diplomová práce se zaměřuje na sociálního pedagoga a jeho roli ve školním poradenském pracovišti. Teoretickou část tvoří tři kapitoly pojednávající o školním poradenském pracovišti, rolích jednotlivých členů školního poradenského pracoviště a sociálním pedagogovi v současnosti. Hlavním cílem této práce bylo zjistit jaká je role sociálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti. Praktickou část tvoří vlastní výzkumné šetření postavené na kvantitativní metodě formou dotazníkového šetření vlastního designu. Výsledky výzkumu ukazují, že sociální pedagog hraje ve školním poradenském pracovišti klíčovou roli především v oblasti prevence, podpory žáků a spolupráce s rodinou, avšak jeho efektivní fungování je často limitováno nejednoznačným legislativním ukotvením, nedostatkem informovanosti a podpory ze strany vedení školy.
dc.format 97 s. (21 948 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject sociální pedagog cs
dc.subject výchovný poradce cs
dc.subject metodik prevence cs
dc.subject školní psycholog cs
dc.subject školní speciální pedagog cs
dc.subject školní poradenské pracoviště cs
dc.subject social pedagogue en
dc.subject educational consultant en
dc.subject prevention methodologist en
dc.subject school psychologist en
dc.subject school special pedagogue en
dc.subject school counseling centres en
dc.title Sociální pedagog a jeho role ve školním poradenském pracovišti
dc.title.alternative Social Pedagogues and Their Role in School Counselling Centres
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Suchánková, Eliška
dc.date.accepted 2025-05-28
dc.description.abstract-translated The diploma thesis focuses on the social pedagogue and his role in the school counseling centres. The theoretical part consists of three chapters discussing the school counseling centres, the roles of individual members of the school counseling workplace, social pedagogy and the social pedagogue at the present time. The main goal of this work was to find out what is the role of the social pedagogue in the school counseling office. The practical part consists of an own research investigation based on a quantitative method in the form of a questionnaire investigation of one's own design. The research findings indicate that the social pedagogue plays a key role within the school counseling team, particularly in the areas of prevention, student support, and cooperation with families. However, their effective functioning is often limited by ambiguous legislative anchoring, a lack of awareness, and insufficient support from school leadership.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 69877
dc.date.submitted 2025-04-25


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account