| dc.contributor.advisor |
Tallová, Barbora
|
|
| dc.contributor.author |
Sokolová, Denisa
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:46Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:46Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-08 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57615
|
|
| dc.description.abstract |
Předkládaná teoreticko-empirická práce se zabývá Montessori pedagogikou v kontextu předškolního vzdělávání z pohledu učitelů. Cílem teoretické části je představit Montessori pedagogiku v kontextu předškolního vzdělávání, se zaměřením na její principy, roli připraveného prostředí, učebních pomůcek a učitele. Empirická část, založena na kvantitativně orientovaném výzkumu, zkoumá specifika implementace Montessori metodiky v českém předškolním vzdělávání prostřednictvím elektronického dotazníku mezi učiteli působících v Montessori mateřských školách. Výsledky ukazují, že učitelé oceňují vzdělání, podporu vedení a schopnost vytvářet připravené prostředí, přesto učitelé při implementaci čelí výzvám, jako je nedostatek kvalifikovaných pedagogů/asistentů, omezený čas na přípravu či nízké povědomí rodičů o metodice. Práce nabízí doporučení pro zlepšení praxe a rozvoj Montessori vzdělávání v České republice. |
|
| dc.format |
74 s. (95 876 znaků) |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
Alternativní vzdělávání
|
cs |
| dc.subject |
Montessori škola
|
cs |
| dc.subject |
Připravené prostředí
|
cs |
| dc.subject |
Absorbující mysl
|
cs |
| dc.subject |
Senzitivní fáze vývoje
|
cs |
| dc.subject |
Alternative education
|
en |
| dc.subject |
Montessori school
|
en |
| dc.subject |
Prepared environment
|
en |
| dc.subject |
Absorbent mind
|
en |
| dc.subject |
Sensitive periods
|
en |
| dc.title |
Montessori mateřská škola z pohledu učitelů v těchto školách |
|
| dc.title.alternative |
Montessori Kindergarten from the Point of View of the Teachers in These Schools |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Pavelková, Marie |
|
| dc.date.accepted |
2025-05-26 |
|
| dc.description.abstract-translated |
The presented theoretical-empirical work deals with Montessori pedagogy in the context of preschool education from the perspective of teachers. The theoretical part of the work is devoted to the history and philosophy of Montessori pedagogy, principles, differences between Montessori and traditional preschool education, the role of the teacher and the prepared environment. The empirical part, based on quantitatively oriented research, examines the specifics of the implementation of the Montessori methodology in Czech preschool education through an electronic questionnaire among teachers working in Montessori kindergartens. The results show that teachers value education, leadership support and the ability to create a prepared environment, yet teachers face challenges during implementation, such as a lack of qualified teachers/assistants, limited time for preparation or low awareness of the methodology among parents. The work offers recommendations for improving practice and developing Montessori education in the Czech Republic. |
|
| dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Učitelství pro mateřské školy |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Preschool Teacher Training |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Učitelství pro mateřské školy |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Preschool Teacher Training |
en |
| dc.identifier.stag |
69962
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-24 |
|