Třídní klima v základní škole s Montessori prvky
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Junaštíková, Julie
|
|
| dc.contributor.author |
Vybíralová, Lucie
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:52Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:52Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-13 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57783
|
|
| dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce se věnuje problematice třídního klimatu na základní škole, která využívá principy Montessori pedagogiky. Teoretická část se zabývá charakteristikou Montessori přístupu, popisem didaktických pomůcek, rolí učitele a žáka v Montessori prostředí, a rovněž rozlišením mezi alternativním a inovativním školstvím včetně přehledu dalších forem alternativního vzdělávání. Dále je pozornost věnována definici třídního klimatu, možnostem jeho diagnostiky a důvodům, proč je důležité jej zkoumat. Závěrečná kapitola této části přináší přehled tradičního školství, legislativních aspektů českého vzdělávacího systému a zaměřuje se na druhý stupeň základního vzdělávání. Praktická část práce je zaměřena na analýzu a popis třídního klimatu na základní škole s Montessori prvky. K dosažení výzkumných cílů byla využita kvantitativní výzkumná metoda. |
|
| dc.format |
59 s. (12631 znaků) |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
alternativní vzdělávání
|
cs |
| dc.subject |
Montessori přístup
|
cs |
| dc.subject |
třídní klima
|
cs |
| dc.subject |
základní škola
|
cs |
| dc.subject |
druhý stupeň základní školy
|
cs |
| dc.subject |
alternative education
|
en |
| dc.subject |
Montessori approach
|
en |
| dc.subject |
classroom climate
|
en |
| dc.subject |
primary school
|
en |
| dc.subject |
second grade of primary school
|
en |
| dc.title |
Třídní klima v základní škole s Montessori prvky |
|
| dc.title.alternative |
Classroom Climate in a Primary School with Montessori Elements |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Hrbáčková, Karla |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-04 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This bachelor's thesis focuses on the issue of classroom climate in a primary school that incorporates the principles of Montessori pedagogy. The theoretical part addresses the characteristics of the Montessori approach, describes the didactic materials used, and examines the roles of teachers and students within the Montessori environment. It also distinguishes between alternative and innovative education systems and provides an overview of other forms of alternative schooling. Further attention is given to the definition of classroom climate, methods of its diagnosis, and the reasons for its investigation. The final chapter of the theoretical part outlines traditional education, the legislative framework of the Czech educational system, and focuses on the lower secondary level of primary education. The practical part of the thesis is dedicated to analyzing and describing the classroom climate in a primary school with Montessori elements. To fulfill the research objectives, a quantitative research method was employed. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
70200
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-24 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account