Sebepojetí jako faktor well-beingu u dospívajících
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Hrbáčková, Karla
|
|
| dc.contributor.author |
Knedlová, Zuzana
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:10:00Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:10:00Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-23 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/58010
|
|
| dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi sebepojetím a well-beingem u dospívajících. Cílem bylo zjistit, zda pozitivní sebepojetí souvisí s vyšší úrovní subjektivní pohody a které dimenze sebepojetí mají na well-being největší vliv. Teoretická část práce vychází z poznatků o vývoji sebepojetí a duševní pohody v období adolescence. Výzkumný soubor tvořilo 164 žáků druhého stupně základních škol ve věku 12-15 let. Výzkum proběhl kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření s využitím tří standardizovaných dotazníků. Výsledky ukázaly statisticky významnou pozitivní korelaci mezi sebepojetím a well-beingem, přičemž největší vliv měly složky zvládání stresu, vnímání vzhledu a životní smysluplnosti. Práce poukazuje na důležitost rozvoje vnitřních psychických zdrojů u dospívajících a nabízí podněty pro preventivní praxi. |
|
| dc.format |
65 s. |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
dospívání
|
cs |
| dc.subject |
sebepojetí
|
cs |
| dc.subject |
well-being
|
cs |
| dc.subject |
studenti
|
cs |
| dc.subject |
identita
|
cs |
| dc.subject |
adolescence
|
en |
| dc.subject |
self-concept
|
en |
| dc.subject |
well-being
|
en |
| dc.subject |
students
|
en |
| dc.subject |
identiti
|
en |
| dc.title |
Sebepojetí jako faktor well-beingu u dospívajících |
|
| dc.title.alternative |
Self-Concept as a Factor of Well-being in Adolescents |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Petr Šafránková, Anna |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-06 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This bachelor's thesis examines the relationship between self-concept and well-being of adolescents. The aim was to determine whether a positive self-concept is associated with a higher level of subjective well-being and which dimensions of self-concept have the greatest impact on well-being. The theoretical part of the thesis is based on findings concerning the development of self-concept and mental well-being during adolescence. The research sample consisted of 164 lower secondary school pupils, aged 12-15 years. The study was conducted using a quantitative method in the form of a questionnaire survey, utilizing three standardized instruments. The results showed a statistically significant positive correlation between self-concept and well-being, with the strongest influence found in the dimensions of stress management, body image, and life meaningfulness. The thesis highlights the importance of developing internal psychological resources in adolescents and offers suggestions for preventive practice. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
70574
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-22 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account