| dc.contributor.advisor |
Masár Machová, Dagmar
|
|
| dc.contributor.author |
Pekař, Stanislav
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:10:12Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:10:12Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-02 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/58182
|
|
| dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem přímého slovosledu v nepřímých otázkách v angličtině. Cílem výzkumu je analyzovat přetrvávání inverze podmětu a pomocného slovesa v nepřímých otázkách, kde je tato inverze podle standardních syntaktických pravidel běžně blokována. Práce zkoumá, zda a za jakých podmínek si podřadné nepřímé otázky zachovávají slovosled přímých otázek. Teoretická část popisuje deklarativní slovosled v podřadných interogativech, mechanismus T-to-C a syntaktické principy odpovědné za blokování inverze. Praktická část vychází z dat Korpusu současné americké angličtiny (COCA) a zaměřuje se na pět vybraných sloves: wonder, ask, find out, remember a know. Tyto výskyty jsou analyzovány ve spojení s vybranými wh-zájmeny a pomocnými slovesy do, have, a be. Dále je věnována pozornost gramatické funkci slovesa be a rozložení jeho plného a zkráceného tvaru. Analýza ukázala, že na inverzní slovosled působí více faktorů, včetně typu slovesa, kontrakcí a komunikačního stylu. Variace se nejčastěji objevuje v neformálních kontextech a odráží reálné užití v mluvené angličtině. |
|
| dc.format |
51 s. |
|
| dc.language.iso |
en |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
vnořené otázky
|
cs |
| dc.subject |
nepřímé otázky
|
cs |
| dc.subject |
přímé otázky
|
cs |
| dc.subject |
inverze podmětu a pomocného slovesa
|
cs |
| dc.subject |
inverzní slovosled
|
cs |
| dc.subject |
wh-výrazy
|
cs |
| dc.subject |
kontrakce
|
cs |
| dc.subject |
syntax
|
cs |
| dc.subject |
korpus COCA
|
cs |
| dc.subject |
embedded questions
|
en |
| dc.subject |
indirect questions
|
en |
| dc.subject |
direct question
|
en |
| dc.subject |
subject-auxiliary inversion
|
en |
| dc.subject |
non-canonical word order
|
en |
| dc.subject |
wh-words
|
en |
| dc.subject |
contraction
|
en |
| dc.subject |
syntax
|
en |
| dc.subject |
COCA corpus
|
en |
| dc.title |
Indirect Questions with Direct Question Word Order in English |
|
| dc.title.alternative |
Indirect Questions with Direct Question Word Order in English |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Parrott, Jeffrey Keith |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-12 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This bachelor thesis explores the phenomenon of non-canonical word order in embedded wh-questions in English. The aim is to analyse the persistence of subject-auxiliary inversion in indirect questions, where inversion is generally blocked according to standard syntactic rules. The thesis investigates whether and under what circumstances embedded clauses preserve the word order of direct questions. The theoretical part outlines the canonical structure of embedded interrogatives, the mechanism of T-to-C movement, and the syntactic principles responsible for blocking inversion. The practical part is based on data from the Corpus of Contemporary American English (COCA) and focuses on five chosen verbs: wonder, ask, find out, remember, and know. These are examined in combinations with selected wh-words and the auxiliaries do, have, and be. Further attention is paid to the grammatical function of be and to the distribution of its full and contracted forms. The analysis revealed that non-canonical word order is influences by multiple factors, including the main verb, contraction, and register. Variation appears particularly in informal contexts and reflects actual usage in real-life English. |
|
| dc.description.department |
Ústav moderních jazyků a literatur |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Anglický jazyk pro manažerskou praxi |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
English for Business Administration |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Anglický jazyk pro manažerskou praxi |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
English for Business Administration |
en |
| dc.identifier.stag |
70806
|
|
| dc.date.submitted |
2025-05-02 |
|