| dc.contributor.advisor |
Hoffmannová, Andrea
|
|
| dc.contributor.author |
Strnadová, Michaela
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.issued |
2025-07-01 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/59051
|
|
| dc.description.abstract |
Bakalářská práce se zaměřuje na edukaci prvorodiček v oblasti péče o novorozence.Cílem je zjistit, jaké informace ženy nejvíce postrádají, jaké formy přípravy využívají a jak hodnotí podporu poskytovanou nelékařskými zdravotnickými pracovníky. Teoretická část se zaměřuje na edukaci v péči o prvorodičky, její pojem, proces, metody a faktory ovlivňující účinnost. Popisuje charakteristiku prvorodiček, jejich potřeby, obavy a roli zdravotníků. Shrnuje prenatální péči, prevenci v těhotenství, roli porodní asistentky a přípravné kurzy. Závěrem se věnuje základům péče o novorozence.Praktická část byla realizována formou kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s prvorodičkami v období 2.-6. týdne po porodu. Výsledky ukazují, že prvorodičkám často chybějí praktické informace o manipulaci s dítětem, kojení či spánkovém režimu. Participantky oceňují individuální přístup, empatii a dostupnost zdravotnického personálu. |
|
| dc.format |
59 s. 12741 znaků |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
edukace
|
cs |
| dc.subject |
prvorodička
|
cs |
| dc.subject |
prenatální péče
|
cs |
| dc.subject |
základní péče o novorozence
|
cs |
| dc.subject |
education
|
en |
| dc.subject |
first-time mother
|
en |
| dc.subject |
prenatal care
|
en |
| dc.subject |
basic newborn care
|
en |
| dc.title |
Edukace a příprava prvorodičky v péči o novorozence |
|
| dc.title.alternative |
Education and preparation for first-time mothers in the care of newborns |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Pilíková, Dagmar |
|
| dc.date.accepted |
2025-09-03 |
|
| dc.description.abstract-translated |
The bachelor's thesis focuses on the education of first-time mothers in newborn care. The aim is to determine which information women most often lack, what forms of preparation they use, and how they evaluate the support provided by non-medical healthcare professionals. The theoretical part addresses education in the care of first-time mothers, its concept, process, methods, and factors influencing its effectiveness. It describes the characteristics, needs, and concerns of first-time mothers, as well as the role of healthcare professionals. It also summarises prenatal care, pregnancy prevention, the role of the midwife, and preparatory courses. Finally, it covers the basics of newborn care. The practical part was conducted through qualitative research using semi-structured interviews with first-time mothers between the 2nd and 6th week after childbirth. The results show that first-time mothers often lack practical information on handling the baby, breastfeeding, and sleep routines. Participants appreciated the individual approach, empathy, and availability of healthcare staff. |
|
| dc.description.department |
Ústav zdravotnických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Všeobecné ošetřovatelství |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Všeobecné ošetřovatelství |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
General Nursing |
en |
| dc.identifier.stag |
72013
|
|
| dc.date.submitted |
2025-08-15 |
|