Šikanování na Základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou jako sociálně - pedagogický problém

DSpace Repository

Language: English čeština 

Šikanování na Základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou jako sociálně - pedagogický problém

Show full item record

No preview available
Title: Šikanování na Základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou jako sociálně - pedagogický problém
Author: Kristejnová, Iveta
Advisor: Kraus, Blahoslav
Abstract: Šikana byla dlouhou dobu pokládána za jev, který se ve školách čas od času vyskytuje. Výzkumy posledních let však ukazují, že je mnohem rozšířenější a četnější, než se předpokládalo. Diplomová práce s názvem Šikanování na základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou jako sociálně - pedagogický problém se zabývá zmapováním situace v otázkách šikany u žáků 7. ročníků a 8. ročníků základních škol okresu Rychnov nad Kněžnou. Konkrétně se jedná o žáky ze šesti základních škol z nichž jde o tři základní školy městské, reprezentované ZŠ v Rychnově nad Kněžnou, ŽS v Dobrušce a ZŠ ve Vamberku a tři základní školy vesnické, zastoupené ZŠ ve Slatině nad Zdobnicí, ZŠ v Javornici a ZŠ v Českém Meziříčí. Praktické části diplomové práce, tedy realizovanému výzkumu, jeho zpracování, vyhodnocení a okomentování výsledků, předchází část teoretická, která ve své úvodní kapitole mimo jiné pojednává o šikaně jako zvláštní formě agrese. Dále charakterizuji její podstatné rysy, zabývám se i základními typy šikany jako slovní agrese, fyzická agrese, příkazy, krádeže a ničení věcí. Rovněž pojednávám o příčinách šikany a o tom jak lze rozdělit a charakterizovat aktéry šikany (agresor, oběť, mlčící menšina). Druhá část diplomové práce je zaměřena na existenci šikany na základních školách v současné době. Z dosud získaných informací je zřejmé, že šikanování je na našich školách jevem nikoliv ojedinělým, ale velmi rozšířeným. Z tohoto důvodu je třeba hledat způsoby a možnosti jak jejímu dalšímu šíření zabránit a již vzniklé situaci čelit. V této části diplomové práce se proto věnuji jakési metodice první pomoci pro pedagogy a rodiče, respektive jsem nastínila jak postupovat v případě, když vyjde šikana najevo, a co vůbec dělat, když máme podezření, že se ve třídě či jiné skupině rozmohla šikana. Diplomová práce je doplněna o ukázky několika preventivních opatření a intervenčních programů proti šikaně. Třetí část diplomové práce je zaměřená prakticky a zahrnuje výsledky realizovaného výzkumu. Na počátku mého výzkumu stála otázka zda na základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou existuje šikana. Výsledky výzkumu prokázaly, že na zkoumaných městských a vesnických školách okresu Rychnov nad Kněžnou šikana existuje. Téměř polovina dotázaných žáků se s ní v nějaké podobě setkala. 22% žáků se za sledované období stalo obětí šikany. Častěji obětí šikany byly dívky než chlapci. Nejčastější formou šikanování je posmívání, pomluvy, nadávky a ponižování. Nejčastější formou fyzické šikany je bití a braní věcí a rány pěstí. Nejčastěji bývá agresorem chlapec, jeden či dva. Frekventovaným místem, kde se šikana odehrává je školní třída, cestou do školy nebo ze školy, školní chodba a WC. Tím, komu se nejvíce žáci svěřují jsou učitel, rodič a kamarád. Více než polovina žáků je informována o tom jak v případě šikany postupovat. Pachatel šikany ve více než polovině případů nebyl nikdy potrestán
URI: http://hdl.handle.net/10563/9502
Date: 2009-03-24
Availability: Bez omezení
Department: Institut mezioborových studií
Discipline: Sociální pedagogika
Grade for thesis and defense: B 1015919


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View
kristejnová_2009_dp.pdf 858.8Kb PDF View/Open
kristejnová_2009_vp.doc 53.22Kb Microsoft Word View/Open
kristejnová_2009_op.doc 65.22Kb Microsoft Word View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account