Vliv strategické emoční inteligence na sebeuplatnění a karierní úspěch manažera

DSpace Repository

Language: English čeština 

Vliv strategické emoční inteligence na sebeuplatnění a karierní úspěch manažera

Show simple item record

dc.contributor.author Jayawardena, Chandana Liyanarachchi
dc.date.accessioned 2015-03-08T21:20:20Z
dc.date.available 2015-03-08T21:20:20Z
dc.date.issued 2011-03-21
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/30806
dc.description.abstract Organizační schopnosti představují významnou část předpokladů pro podnikání. Lidský kapitál je jejich neodmyslitelnou součástí a studie ukazují, že lidská inteligence je podstatnou součástí duševního kapitálu. Pluralitní pohledy na inteligenci přispěly ke zvýšenému zájmu psychologů o přesné vymezení pojmu lidské inteligence. Zájem o výzkum v oblasti emoční inteligence (EI) vzrostl a nabyl důležitosti v polovině 90. let 20. století. Tento vývojový posun vedl k identifikaci EI jako významné formy inteligence. Na počátku výzkumu EI byl uváděn jen malý počet empiricky orientovaných výzkumných studií. Klíčovými nevyřešenými otázkami jsou metody hodnocení EI a platnost daných zjištění napříč kulturami. Předložená práce je zaměřena na vyplnění této mezery ve výzkumu a uvádí závěry empirického zkoumání vlivu a důsledků EI v pracovním životě. Ve výzkumu EI byly použity profesní sebeprosazení (OSE) a profesní úspěch jako charakteristiky profesního života. Cílem předložené studie je prozkoumat vliv strategické EI na profesní úspěch a profesní sebeprosazení (OSE) manažerů z různého sociokulturního a geografického prostředí. Pro výzkum vlivu EI byla vybrána strategická EI (zvládání emocí per se), protože tato charakteristika EI je předmětem zájmu řady publikovaných studií. Předložená studie zkoumá znaky a důsledky strategické EI manažerů z různého sociokulturního a geografického prostředí. Specifickou oblastí zájmu bylo studium vlivu strategické EI na profesní úspěch. Pro naši studii byly po důkladném posouzení vybrány státy Srí Lanka a Česká republika. Důraz byl kladen zejména na sociodemografické ukazatele těchto zemí. Studie je zaměřena na výzkum vlivu strategické EI na kariéry 186 odborníků z oblasti bankovnictví a financí v těchto dvou zemích. Byly provedeny deskriptivní a srovnávací analýzy s použitím různých způsobů hodnocení EI. Výsledky výzkumu přispěly k rozšíření vědeckého poznání v oblasti dosavadní teorie i praxe. Zejména při posuzování vlivu strategické EI na profesní sebeprosazení (OSE) a profesní úspěch v různém sociodemografickém prostředí. Studie přináší také návod k provedení hloubkové analýzy a výzkumu v oblasti EI. Závěry výzkumu mohou sloužit k pochopení vlivu strategické EI ve výše zmíněných oblastech jak pro odborníky zaměřené na teoretické poznání tak také pro odborníky z praxe, event. ve výuce.
dc.format 243
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně cs
dc.rights Bez omezení cs
dc.subject Strategická emoční inteligence cs
dc.subject řízení emocí cs
dc.subject sebeuplatnění cs
dc.subject kariérní úspěch cs
dc.subject kariérní spokojenost cs
dc.subject pohlaví cs
dc.subject transformační vedení cs
dc.subject Strategic Emotional Intelligence en
dc.subject Managing Emotions en
dc.subject Occupational Self Efficacy en
dc.subject Career Success en
dc.subject Career satisfaction en
dc.subject Gender en
dc.subject Transformational Leadership en
dc.title Vliv strategické emoční inteligence na sebeuplatnění a karierní úspěch manažera cs
dc.title.alternative Impact of strategic emotional intelligence to managerial self efficacy and career success en
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Bláha, Jiří
dc.contributor.referee Porvazník, Ján
dc.date.accepted 2014-09-25
dc.description.abstract-translated Organisational capabilities form the core component of business architecture. Human capital defines organizational capabilities and findings suggest that human intelligence is inherently involved in intellectual capital. The pluralistic views of intelligences contributed to the increased attention among psychologists for delimitations of human intelligence. Interests in 'emotional intelligence' (EI) research got prominence through developments in mid-1990's, which lead to the identification of EI as a distinct form of intelligence. Among the many initiatives on EI research, only a few have represented empirically oriented scholarship. Key unresolved issues are the EI assessment techniques and cross cultural validation of EI. Study has attempted to address the above research gap providing empirical findings on the implications of EI sub constructs/domains in the world of work. Career success and occupational self-efficacy (OSE) have been employed as the real life outcomes in examining the intricacies of EI construct. The aim of this study is to examine the impact of strategic EI to career success and OSE of managers in varying sociocultural and geographic contexts using multifarious assessments. Research has ventured into this by examining 'comparable contexts' across socio-geographic contexts. The most advanced domain of EI namely strategic EI (Managing Emotions per se) has been chosen to examine the impact of EI. Study has examined the features and implications in the multifarious assessment outputs of strategic EI of managers in varying sociocultural and geographic contexts, with specific focus on the impact of strategic EI to career success. Sri Lanka and Czech Republic were selected for the study after examination of country profiles, with specific emphasis on socio-demographic indices. Study was focused on the impact of strategic EI on the careers of 186 banking & finance industry professionals in these two countries. Descriptive and inferential analyses have been conducted with multiple comparisons involving a multitude of factors using multifarious EI assessments. Study findings have contributed to new scientific knowledge to the existing theory and practice. Study has drawn special attention to the cross cultural validation of the impact of strategic EI to OSE and career success in varying socio-demographic contexts. It provides guidelines to carry out in-depth analyses of EI research. Study also provides guidelines for scholars and practitioners of the impact of strategic EI in above contexts.
dc.description.department Ústav managementu a marketingu cs
dc.thesis.degree-discipline Management a ekonomika cs
dc.thesis.degree-discipline Management and economics en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta managementu a ekonomiky cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Management and Economics en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Ekonomika a management cs
dc.thesis.degree-program Economics and Management en
dc.identifier.stag 37518
dc.date.submitted 2014-06-30


Files in this item

Files Size Format View
jayawardena_2011_dp.pdf 3.225Mb PDF View/Open
jayawardena_2011_vp.doc 31.5Kb Microsoft Word View/Open
jayawardena_2011_op.pdf 974.1Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account