Sebepojetí adolescentů ve vztahu k užívání sociálních sítí

DSpace Repository

Language: English čeština 

Sebepojetí adolescentů ve vztahu k užívání sociálních sítí

Show simple item record

dc.contributor.advisor Hrbáčková, Karla
dc.contributor.author Matulová, Kateřina
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:42Z
dc.date.issued 2025-01-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57540
dc.description.abstract Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi sebepojetím adolescentů a mírou problematického užívání sociálních sítí. Teoretická část se zaměřuje na koncept sebepojetí, vývojovou psychologii adolescentů a problematické užívání sociálních sítí. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu realizovaném prostřednictvím standardizovaných dotazníků Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) a EIU (Excessive Internet Use), který byl doplněn otázkou mapující průměrnou denní frekvenci strávenou na mobilním telefonu. Výzkumný soubor tvořilo 114 žáků 2. stupně vybrané základní školy. Cílem výzkumu bylo zjistit nejen úroveň celkového sebepojetí a jeho jednotlivých oblastí, ale také míru problematického užívání sociálních sítí a frekvenci průměrného času stráveného na mobilním telefonu. Zajímali nás také souvislosti mezi sledovanými proměnnými. Výsledky ukázaly, že většina respondentů se pohybuje v pásmu průměrného sebepojetí, avšak s častými projevy nejistoty, zejména v oblasti intelektového a školního postavení a celkové životní spokojenosti. Většina respondentů zároveň tráví na mobilním telefonu více než čtyři hodiny denně, přičemž část z nich vykazuje známky problematického užívání sociálních sítí. Statistická analýza potvrdila významné souvislosti mezi jednotlivými proměnnými.
dc.format 96 s. (177 611 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject sebepojetí cs
dc.subject adolescent cs
dc.subject sociální sítě cs
dc.subject problematické užívání cs
dc.subject mobilní telefon cs
dc.subject digitální wellbeing cs
dc.subject EIU cs
dc.subject PHCSCS-2 cs
dc.subject závislost cs
dc.subject kvantitativní výzkum cs
dc.subject self-concept en
dc.subject adolescent en
dc.subject social networks en
dc.subject problematic use en
dc.subject mobile phone en
dc.subject digital wellbeing en
dc.subject EIU en
dc.subject PHCSCS-2 en
dc.subject addiction en
dc.subject quantitative research en
dc.title Sebepojetí adolescentů ve vztahu k užívání sociálních sítí
dc.title.alternative Self-Concept of Adolescents in Relation to the Use of Social Media
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Petr Šafránková, Anna
dc.date.accepted 2025-05-28
dc.description.abstract-translated This thesis examines the relationship between adolescents' self-concept and the extent of problematic social network use. The theoretical part focuses on the concept of self-concept, the developmental psychology of adolescence and problematic social network use. The practical part is based on quantitative research conducted through standardized Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) and Excessive Internet Use (EIU) questionnaires, supplemented by custom questions mapping the average daily frequency of mobile phone use. The research sample consisted of 114 Grade 2 pupils from a selected primary school. The aim of the research was to determine not only the level of overall self-concept and its individual domains, but also the level of problematic social networking use and the frequency of average time spent on a mobile phone. We were also interested in the relationships between the variables studied. The results showed that the majority of respondents were in the average self-concept range, but with frequent expressions of insecurity, particularly in the areas of scholastic and school achievement and overall life satisfaction. At the same time, the majority of respondents spend more than four hours a day on their mobile phones, with some showing signs of problematic social networking use. Statistical analysis confirmed significant associations between the variables.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 69869
dc.date.submitted 2025-04-14


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account